آمونیاک چیست؟ چه کاربردی دارد؟

آمونیاک چیست؟

 آمونیاک یکی از ترکیبات آلی بسیار پرکاربردی است که در صنایع شیمیایی به خصوص صنایع مربوط به ساخت کود های شیمیایی کاربرد گسترده ای دارد. به نحوی که حتی از این ماده به طور مستقیم به خاک تزریق می شود تا آن را برای رشد گیاهان غنی کند.

 آمونیاک ساخته شده از یک اتم نیتروژن و سه اتم هیدروژن متصل به آن است؛ این ماده شیمیایی در دمای اتاق, یعنی در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد به صورت مایعی بی رنگ که تمایل زیادی برای بخار شدن از خود نشان می دهد دیده می شود. بخار این ماده, بوی زننده ای داشته و تنفس آن برای طولانی مدت می تواند باعث بروز مسمومیت شود.

این ماده در دما های پایین تر از منفی ۷۷ درجه سانتیگراد از حالت مایع به جامد تبدیل می شود. این ماده به میزان ۴۷ درصد وزنی در دمای صفر درجه سانتی گراد, می تواند با آب مخلوط شود اما با بالا رفتن دما این میزان کاهش می یابد؛ به طوری که در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد تا ۳۱ درصد وزنی و در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد, تنها ۱۸ درصد وزنی قابل انحلال در آب است.

 یکی از ویژگی های بسیار جالب آمونیاک, توانایی انحلال در ترکیبات ناقطبی و آلی است که از امثال آن ها می توان به کلروفرم, اتانول و متانول اشاره کرد. فشار بخار این ماده در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد برابر با ۸۵۷ کیلو پاسکال بوده و این نشان دهنده میل شدید این ماده برای تبخیر شدن است.

 گروه نقطه ای این ماده به صورت c3v بوده و شکل مولکولی آن به صورت هرم با قاعده مثلثی است. این ماده در دما های پایین, کاملاً پایدار بوده و در دما های بالا از این میزان پایداری کاسته می شود و میل ترکیبی آن افزایش می‌یابد؛ به نحوی که اگر آمونیاک را تا ۱۳۲ درجه سانتیگراد گرم کنیم, در صورتی که در مجاورت هوا قرار داشته باشد, خود به خود آتش می گیرد. تمایل این ماده به انفجار بین ۱۵ تا ۳۳ درصد می باشد. بنابراین در نگهداری و کار با آن باید نکات ایمنی جدی گرفته شود.

 این ماده جز مواد بسیار پرکاربرد در شیمی معدنی و شیمی آلی است و جزو یکی از مواد استراتژیک صنعتی به حساب می آید.

روش های متعددی برای تولید آمونیاک وجود دارد که به دو دسته روش های آزمایشگاهی و روش های صنعتی تقسیم بندی می شوند. یکی از معروف ترین روش های ساخت آمونیاک روشی است موسوم به هابر-بوش که توسط این دانشمندان برای اولین بار ابداع شد و از آن پس, تولید آمونیاک به شدت رونق و توسعه یافت و این توسعه در تولید آمونیاک, باعث رونق برخی صنایع شیمیایی وابسته شد.

 آمونیاک به صورت آزاد در محیط زیست وجود دارد و به طور طبیعی, به عنوان یک ماده دفعی از آبشش های ماهیان وارد آب دریا می شود. این ماده برای انسان سمی بوده و خوردن و یا استشمام آن می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

 آمونیاک همانند آب به طور طبیعی می تواند دچار تجزیه خود به خودی شده و به یون آمونیوم و  آنیون آمید تبدیل شود؛ این ماده در شیمی آلی به عنوان یک واکنش دهنده بسیار موثر و در شیمی معدنی به عنوان یک لیگاند بسیار خوب قابل استفاده است و میل ترکیبی زیاد آن با فلزات واسطه, به علت داشتن یک زوج الکترون آزاد بر روی اتم نیتروژن است.

شما می توانید آمونیاک مورد نیازتان را از شیمی دون خریداری کنید. ما با دو شرکت دکتر مجللی و نوترون در ایران صحبت کردیم و آمونیاک را در بالاترین سطح کیفی و کمترین میزان قیمت در بسته بندی های با پلمپ رسمی این شرکت ها آماده کرده ایم؛ شما هم اکنون می توانید این ماده ارزشمند را از اینجا خریداری کنید یا برای خرید این ماده از دو شرکت بین المللی مرک و سیگما درخواستتان را در اینجا ثبت کنید.

پس از ثبت درخواست, کاشناسان ما به سرعت با شما تماس می گیرند تا روند ثبت سفارش شما را انجام دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید