shimidoon.ir

خشک کن پاششی (Spray Drier)

فرآیند خشک کردن با خشک کن پاششی عبارت است از تبدیل خوراک از حالت مایع (محلول و سوسپانسیون) به ذرات خشک جامد. این فرآیند توسط اسپری کردن محلول در محیطی که گرمای لازم جهت خشک کردن با استفاده از هوای گرم تامین شده است، انجام می‌گیرد.

IMG_00506-kinco

 این سیستم یک فرآیند مدام و پیوسته است و خوراک مورد نظر می‌تواند محلول و یا حتی خمیر یا دوغاب باشد. بر اساس خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خوراک، محصول به دست آمده پودری متشکل از ذرات منفرد و ذرات به هم پیوسته است. مهمترین ویژگی پودر به دست آمده یکنواختی ذرات آن می‌باشد که باعث به وجود آمدن خصوصیاتی نظیر روان بودن، افزایش سرعت حلالیت، مخلوط شدن آسان با دیگر مواد و همچنین سهولت انجام عملیات بعدی بر روی آن می‌شود.

 خشک کردن با خشک کن های پاششی یکی از روش های کارآمد و جدید جهت خشک کردن محلول هاست از خشک کن پاششی به صورت وسیع برای خشک کردن محلول ها، سوسپانسیون ها، امولسیون ها و خمیرها در صنایع غذایی، شیمیایی، داروسازی، سرامیک و غیره استفاده می گردد.

کاربرد های روش اسپری درایینگ

مهندسی ذرات دارویی

 فرآوری محصولات زیست فناوری مانند مخمرها جلبک ها و پروتئین ها

تولید پودر خشک از نانوذرات

فرآوری محصولات طبیعی برای طب سنتی

 ریز کپسول کردن و پوشاندن رایحه ها و مواد عطری

 مهندسی ذرات در ابعاد میکرون

 طراحی تجمعات میکرونی حاوی نانوذرات

 خشک کردن انواع نمونه های شیمیایی

 

عملکرد دستگاه

وسیله مخصوصی به نام اتمایزر مایع را به قطرات ریز تبدیل کرده و به طور همزمان به همراه هوای داغ به داخل محفظه پراکنده می‌شود در این روش رطوبت ذرات تبخیر شده و محلول خشک شده به صورت پودر یا دانه ای و یا به شکل کلوخه ای به دست خواهد آمد. فرم ذرات به نوع مواد خشک شونده بستگی دارد. وقتی خوراک به صورت محلول یا دوغاب وارد شود ذرات تقریباً کروی شکل و توخالی به دست می‌آید چگالی توده تا حد زیادی به نوع اتمایزر و شیوه عملکرد آن بستگی دارد. در این مرحله ذرات پاشیده شده به علت چندصد برابر شدن سطح تماسشان در برابر گاز (هوا) گرم قرار می گیرند حلال بخار شده و حل شونده در ته ظرف مخصوص جمع می گردد.

Untitled