shimidoon.ir

ضدیخ از چه ساخته شده؟

ضدیخ ها برای افزایش نقطه ی جوش و و کاهش نقطه ی ذوب و در نتیجه افزایش گستره ی مایع بودن آب درون رادیاتور خودروها مورد استفاده است که ترکیب آن اغلب بر پایه پروپیل گلیکول و اتیلن گلیکول است.

اتیلن گلیکول عمدتاً در فرمولاسیون ضدیخ (۵۰٪) و به عنوان یک ماده خام در ساخت پلی استر مانند پلی اتیلن ترفتالات (PET) (40%) استفاده می‌شود.

 

اتیلن گلیکول یک ترکیب ارگانیک با فرمول CH2OH)2) است. اساساً به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به عنوان یک ماده خام در تولید الیاف پلی استر مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین برای فرمولاسیون محصولات ضدیخ استفاده می‌شود. اتیلن گلیکول مایع غلیظی (ویسکوز) بی‌رنگ و بی‌بو و شیرین مزه است

اتیلن گلیکول نسبتاً سمی است،خطر اصلی این است که طعم شیرین آن، که می‌تواند بچه‌ها و حیوانات را جذب کند. پس از مصرف، اتیلن گلیکول به اسید گلیکولیک اکسید شده‌است، که به نوبه خود اکسید شده به اسید اگزالیک است که سمی است. این محصول و سموم سمی آن ابتدا بر سیستم عصبی مرکزی، سپس قلب و در نهایت کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. در صورت عدم درمان، تزریق مقدار کافی می‌تواند مرگبار باشد.

 

علاوه بر این اتیلن گلیکول موجود در ضدیخ، باعث شستشوی مجاری خنک‌کننده می‌شود و زنگ‌زدگی و رسوب بر جای نمی‌گذارد، همچنین با خاصیت روان‌کنندگی باعث طول عمر مجموعه‌ی پمپ‌ آب می‌شود.

 

در صنایع پلاستیک، اتیلن گلیکول پیش نیاز مهم برای تولید الیاف و رزین‌های پلی استر است. پلی اتیلن ترفتالات، مورد استفاده برای ساخت بطری‌های پلاستیکی برای نوشیدنی‌های غیر الکلی، از اتیلن گلیکول تهیه می‌شود.

دیگر کاربرد های اتیلن گلیکول

  • کاربرد به عنوان یک ماده خنک کننده و تسهیل کننده انتقال حرارت در سیستم های تهویه مطبوع
  • عامل جلوگیری کننده از انجماد آب در داخل چیلرها و تجهیزات خنک کننده در صنایع
  • کاربرد به عنوان یک ترکیب آب زدا برای حذف مولکول های آب از گاز طبیعی
  • استفاده از مونو اتیلن گلایکول برای سنتز برخی از ترکیبات آلی کربونیل دار
  • کاربرد در صنایع لاستیک سازی
  • استفاده در صنایع تولید انواع رزین های پلیمری
  • استفاده به عنوان یک ماده اولیه برای تهیه پلیمرهایی همچون پلی استرها و پلی اتیلن ترفتالات

ضد یخ ها دارای خاصی اسیدی قوی هستند از این رو سعی نمایید که در هنگام استفاده با دست و یا دیگر نقاط بدن تماس نداشته باشد اما اگر این اتفاق افتاد چون در آب محلول هستند می توان با محل تماس را بشویید .

از دیگر موارد که باید به آن دقت کنید عدم ریختن ضد یخ در طبیعت و یا نگه داری آنها بدور از دست کودکان و حیوانات خانگی است چرا که بوی ضد یخ ها به علت طعم شیرین آن، می‌تواند بچه‌ها و حیوانات را جذب کند.

همانطور که می‌دانید آب در دمای زیر صفر درجه یخ می‌زند؛ به همین دلیل مایع خنک کننده‌ی ایده‌آل باید ترکیبی از آب و ضدیخ باشد و استفاده از ضدیخ  باعث می‌شود آب در دمای یخبندان همچنان سیال باشد.

علاوه بر این اتیلن گلیکول موجود در ضدیخ، باعث شستشوی مجاری خنک‌کننده می‌شود و زنگ‌زدگی و رسوب بر جای نمی‌گذارد.

استفاده از نانو ذرات برای بالابردن کارایی ضدیخ

طبق تحقیقات محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد به بررسی اثر افزودن نانوذرات بر عملکرد ضدیخ پرداخته‌اند:

«در این پژوهش اثر نانوذرات هیبریدی (نانولوله‌های کربنی و سیلیکا) بر رفتار رئولوژیک ضدیخ مورد بررسی قرار گرفته است. افزودن این نانوذرات رفتار رئولوژی این سیال را به‌شدت تغییر می‌دهد. ازآنجایی‌ که رفتار رئولوژی یک پارامتر مهم در تعیین توان پمپاژ و چرخش سیال در سیستم خنک‌کننده است، ارزیابی ویسکوزیته که بیانگر رفتار رئولوژیک سیال است بسیار ضروری خواهد بود. نانوسیلیکا و نانولوله‌های کربنی موجب بهبود ویسکوزیته ی سیال و همچنین تغییر رفتار آن شده است که با استفاده از این موضوع می‌توان توان مورد نیاز جهت پمپاژ نانوسیال حاصل را تخمین زد.»