shimidoon.ir

گروه های عاملی

 

((بسم الله الرحمن الرحیم))


گروه های عاملی:
گروهOH مولکول آب ( H_ O_H) باپتاسیم به شدت واکنش می دهد و پتاسیم هیدروکسید و مولکول هیدروژن تولید می کنه.

 

پتاسیم با نیتریک اسید و دیگر اسید هاییی که دارای گروه OH هستند نیز واکنش مشابهی انجام میدهد.

 

تشابه تمام واکنش ها به علت ثابت بودن خصوصیات گروهOHاست. به طور کلی الکل هارا بایدبراساس خصوصیات گروه هیدروکسید مورد بررسی قرار داد.گروهی از اتم ها که به زنجیر کربن اتصال دارندو دارای خصوصیات نسبتا ثابتی هستند را گروه(عاملی) می نامند.
یکی از ساده ترین گروه های عاملی پیوند دوگانه کربن-کربن است. هرپیوند دوگانه شامل 2 پیوند است.2 اوربیتال هیبریدی sp٢ از هر کربن با یکدیگر هم پوشانی می کنند و یک پیوند ساده سیگما تشکیل می دهند. از هم پوشانی جانبی 2 اوربیتال p از هر کربن نیز یک پیوند p ایجاد میشود.

اتیلن ساده ترین ترکیب دارای پیوند دوگانه است که در واکنش با برم دقیقا مشابه کلسترول که آلکنی پیچیده است عمل می کند و محصول افزایشی تولید میکند. بنابراین پیوند دوگانه در هر دو یکسان عمل میکند در حضور Br٢ و در هردو محصول افزایشی مشابه است.

 

در برخی از گروه های عاملی کربن با پیوند ساده به اتم های الکترونگاتیو پیوند دارد مثل آلکیل هالید ها، الکل، اتر، آمین، تیول و سولفید.

 

در تعدادی از گروه های عاملی کربن پیوند دوگانه با اکسیژن دارد. مثل گروه های کربنی در ترکیبات آلدهید، کتون، کربکسیلیک اسید، استر، آمید و اسید کلرید.

لیست برخی از گروه های عاملی و مثال های مربوطه در ترکیبات آلی.

 

 

آلکان ها
بافرمول کلی

عضو خانواده هیدرو کربن ها هستند که پیوند بین کربن ها درآنها ساده است و به 2دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می شود.
مثال آلیفاتیک ها در گروه ها مختلف


ساختار مولکولی آلکان ها را به طرق مختلف می توان رسم کرد برای مثال بوتان که 4 کربن دارد با استفاده از ساختار های شکل زیر می توان نشان داد.

در این ساخدار ها هیچگونه وضع هندسی ویژه ای برای بوتان ارائه نشده بلکه فقط 4 کربن در زنجیر بوتان رسم شده است. رسم کردن و نشان دادن تمام پیوند های بوتان کار خسته کننده ای است غالبا بوتان را به صورت CH3CH2CH2CH3 یا n-C4H10 بنویسیم. تفاوت آلکان های راست زنجیر در تعداد گروه های متیلن CN٢ است. اینچنین ترکیب هایی را که فقط در تعداد گروهای متیلن تفاوت دارند سری های همولوک(متشابه الترکیب) می نامند.