در ادامه مقاله های پیشین در این مقاله به بررسی برخی از موارد کاربردهای سنسور در حوزه های مختلف می پردازیم:

1)حسگر کاغذی ارزان قیمت برای سنجش آلودگی آب

 

محققان دانشگاه بس واقع در انگلیس، موفق به ساخت یک حسگر کاغذی ارزان و زیست تخریب پذیر شدندکه قادر است وجود باکتری را در آب تشخیص دهد.

 

این حسگر که به صورت یک تکه کاغذ است با الهام از کاغذ تورنسل ساخته شده و یک ابزار ساده و ارزان قیمت برای اجتناب از نوشیدن آب آلوده محسوب می‌شود.

 

این حسگر که کمتر از یک گرم وزن دارد، به یک لایه باکتری الکتریکی و الکترودهای کربنی بسیار نازک مجهز است که در مجاورت آب آلوده، سیگنال هشداری را نمایش می‌دهد.

 

ابزار علاوه بر تشخیص آلودگی آب در کشورهای فقیر، در مناطق کوهستانی و جنگلی و همچنین در مواردی که ارزیابی سریع کیفیت آب ضروری است، کاربرد دارد.

 

 

2)برخی از پشه‌ها در تاریکی کامل توانایی شناسایی دیوار یا موانع موجود در مسیر را دارند.

 

گروهی از دانشمندان با بررسی این پشه ها متوجه شدند که در بدن آنها سنسورهای وجود دارد و بصورت آنلاین بازخورد جریان هوایی که با بال زدن پشه ایجاد می‌شود را بررسی میکنند! پشه از آشفتگی جریان‌های دریافتی می‌فهمد که به یک مانع نزدیک شده است!

(برای فهمیدن این ویژگی با 12000 سنسور و دوربین رفتار یک پشه را پایش کردند!)

 

بعد از پی بردن به این ویژگی سنسور های ساخته شد که همین فرایند را در یک کوادکوپتر کوچک انجام دهد و این مرحله هم با موفقیت انجام شد! در مرحله بعدی سعی دارند این سیستم را برای هلیکوپتر های بزرگ نیز  اجرا می‌کنند

 

 

3)حسگرهای پوشیدنی برای شناسایی سریع گرمازدگی

 

گرمازدگی شدید زمانی اتفاق می افتد که بدن توان کنترل دما را از دست داده و مکانیزم های معمول آن غیر فعال میشود. گرمازدگی شدید در حدود هشتاد درصد مواقع موجب مرگ بیمار میشود. در صورتی که با شناسایی سریع این وضعیت میتوان این نرخ مرگ و میر را تا ده درصد کاهش داد. محققان ژاپنی اخیرا پژوهشی برای ساخت یک حسگر پوشیدنی انجام داده اند که قادر است سریعا افزایش دمای غیر عادی بدن را گزارش کند. نتایج این پژوهش در مجله ACS Sensors به چاپ رسیده است. این سنسور در واقع یک نانوشیت متشکل از الکترودهای نقره، یدات نقره است که قادر است تغییرات پی اچ مایعات بدن را از روی پوست رصد کند. میزان پی اچ مایعات بدن رابطه مستقیمی یا دمای بدن دارد. ‌

 

4)سنسور جدید برای تشخیص انباشت یخ  در زمان واقعی

 

جلوگیری از سانحه های هوایی

سنسورهای تشدید کننده مایکروویو مسطح ، ردپای ساده ای از فلز است که روی پلاستیک قرار می گیرد ، و در عین حال از نظر مکانیکی مقاوم ، حساس و ساخت آنها آسان است.

 

5)محققان موفق به ساخت نوعی سنسور شدند که میتواند مواد شیمیایی موجود در غذا مثل قند، نمک و الکل رو شناسایی کند و از طریق اپلیکیشن مقدار مصرف آن ها را به شما اطلاع بدهد.