shimidoon.ir

پرتوزایی و پزشکی

در دنیای امروز، از پدیده ی پرتوزایی در زمینه های مختلف استفاده می گردد که در ادامه به بررسی کاربردهای آن در پزشکی می پردازیم:

در پزشکی از پرتوزایی برای تشخیص مشکلات استخوان، قلب یا سایر اعضای بدن و یا درمان بافت های سرطانی، کوچک تر نمودن تومور یا کاهش درد استفاده می گردد.

درحالت کلی کابردهای پرتوزایی به دو عنوان کلی تقسیم بندی می شوند:

1.رادیولوژی: که پرتو تولید شده خارج از بدن بیمار است.

2. پزشکی هسته ای: که پرتو تولید شده داخل بدن بیمار است.

لازم به ذکر است که در زمینه ی کاربرد پرتوزایی در پزشکی، از نظر درمان، سه نوع درمان اصلی وجود دارد:

1. تله ترابی (Teletherapy):

در این فرآیند، از طریق پوست و با استفاده از پرتو شدید، بافت سرطانی داخل بدن را مورد هدف قرار داده تا  با آسیب رساندن به مواد ژنتیکی آن ها، از تقسیم شان جلوگیری گشته و از بین روند. لازم به ذکر است که در این روش، از کیفیت های مختلف تابش می توان استفاده کرد.

2. براکی تراپی (Brachytherapy) یا پرتودرمانی داخلی:

در این فرآیند، از  منبعی مخصوص که به آن کاشت گفته می شود استفاده می گردد؛ در واقع با کاشت دانه های پرتودرمانی داخلی در نزدیک تومور در آن قسمت، می توان این بیماری را تا حد زیادی درمان کرد.

لازم به ذکر است که در این روش، سلول های عادی کمتر از سایر روش ها آسیب دیده و از ان برای بهبودی بسیاری از قسمت های بدن مانند رحم و روده مورد استفاده می گردد.

3. پزشکی هسته ای:

روشی برای درمان سرطان بوده که ممکن است همراه یا بعد از سایر گزینه های درمانی مانند شیمی درمانی و جراحی مورد استفاده قرارگیرد. این روش معمولاً به درمان منجر نمی شود مگر اینکه با سایر روش های درمانی همراه گردد.

لازم به ذکر است که این روش برای بسیاری از افراد، باعث کنترل علائم بیماری نظیر کوچک تر نمودن تومورها و تسکین درد می شود. درمان پزشکی هسته ای گاهی اوقات بهترین گزینه برای افرادی است که، به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند.