تست BET چیست؟ چه کاربردی دارد؟

تست BET یا همان Brunauer-Emmett-Teller یکی از پرکاربرد ترین تست های دستگاهی در علوم نانو و فناوری های مرتبط با مهندسی مواد است. به طور خلاصه می توان گفت که این تست یکی از معتبر تری راه ها برای سنجش میزان تخلخل مواد می باشد. در این مقاله به طور کامل درباره این تست و کاربرد های آن صحبت می کنیم.

تست BET چیست؟

تست BET یا طیف سنجی BET یک آزمون فیزیکی ساده است که در آن میزان تخلخل ماده اندازه گیری می شود. در این آزمون، ماده مورد نظر توسط یک گاز اشباع شده و سپس بدون گاز می شود؛ سنسور های دستگاه می توانند این گاز دار شدن و سپس بدون گاز شدن ماده را بررسی کرده و اطلاعات آماری بسیاری خوبی از تخلخل ماده ایجاد کنند.

تست BET

در فرآیند گاز دار شدن، ماده در یک محفظه کاملا بسته قرار گرفته و توسط گاز با فشار بالا، تحت فشار قررار می گیرد؛ سپس یک خلاء ایجاد می شود تا گاز موجود در محفظه را خالی کند. سنسور های موجود در دستگاه، دائما میزان گاز ورودی و خروجی را بررسی کرده و نمودار های مختلفی رسم می کنند. در ادامه به طور کامل درباره چگونگی انجام این تست صحبت می کنیم.

تست BET چگونه انجام می شود؟

این تست در سه مرحله انجام می شود.

مرحله اول

در این مرحله نمونه وارد محفظه دستگاه می شود. ماده وارد شده طبیعتا دارای یک سری آلودگی و ناخالصی های آلی و یا معدنی است که باید آن را حذف کنیم. بنابراین دستگاه ابتدا نمونه را گرم می کند. در این حالت، مواد فرار به سرعت از سطح ماده تبخیر شده و در محفظه آزاد می شوند.

در مرحله بعد همزمان با گرم کردن ماده، یک خلاء نسبی در محفظه ایجاد می شود تا موادی که فشار بخار کمتری دارند نیز تبخیر شده و ماده را ترک کنند. این خلاء همچنین مواد بخار شده را از محفظه خارج کرده و نمونه را برای تزریق گاز آماده سازی می کند.

مرحله دوم

در این مرحله، گرما دادن به نمونه متوقف شده و نمونه به دمای محیط برمی گردد. سپس دستگاه با استفاده از نیتروژن مایع، محفظه را سرد می کند. در این مرحله، دمای داخلی محفظه تا منفی 136 درجه سانتی گراد سرد شده است. سپس با توجه به نوع نمونه، یک گاز به درون محفظه تزریق می شود.

بسته به این که نوع ماده چه چیزی باشد و یا چه گروه های عاملی بر سطح ماده وجود داشته باشد؛ نوع گاز متفاوت است. این گاز می تواند نیتروژن، کربن دی اکسید، هیدروژن و یا حتی گاز های نادر باشد. در این مرحلهگاز توسط ماده جذب شده و درون حفره های آن نفوذ می کند.

تست بی ای تی

بسته به نوع ماده، گاز می تواند بر روی سطح آن جذب سطحی شده و یا حتی به عمق های بسیار کم آن نیز نفوذ کند. در این مرحله ستگاه میزان گاز وارد شده و همچنین فشار گاز درون محفظه را اندازه گیری می کند.

مرحله سوم

در این مرحله، دستگاه تزریق گاز را متوقف کرده و روند را معکوس می کند. در این لحظه به تدریج گاز را از محفظه خارج کرده و یک خلاء نسبی، همانند آن چه در مرحله اول وجود داشت را مجددا ایجاد می کند. سپس با اندازه گیری گاز خارج شده از محفظه و مقایسه آن با گازی که در مرحله دوم تزریق کرده بود؛ میزان گاز جذب شده توسط نمونه را اندازه گیری می کند.

این روند رد فشار های مختلف و دما های مختلفی انجام شده و نمودار های آن ها رسم می شود. ما می توانیم از روی این روند ها، به اطلاعات بسیار جالبی از ماده دست پیدا کنیم.

تست BET چه کاربردی دارد؟

  • اندازه گیری مساحت سطح ویژه ماده
  • اندازه گیری حجم میانگین و حجم کل حفرات
  • اندازه گیری مقدار تخلخل ماده
  • محاسبه و برآورد شکل هندسی حفرات
  • برآورد اندازه حفرات به لحاظ عمق و قطر دهانه

به طور کلی، با داشتن نتایج تست BET می توان همه اطلاعات مربوط به تخلخل ماده را مورد مطالعه قرار داده و نتایج دقیق و بسیار خوبی را به دست آورد. این اطلاعات بیشتر جنبه آماری داشته و با روش های ریاضی محاسبه می شود.

تفسیر نتیجه تست BET

شیمی دون یکی از محدود ارائه دهندگان خدمات تفسیر طیف و آنالیز در ایران است. شما می توانید سفارش تفسیر آنالیز BET خود را به آسانی ثبت کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن، نتایج تفسیر تست خود را دریافت کنید. شیمی دون، حداقل قیمت و حداکثر کیفیت را برای شما تضمین کرده است. برای اطلاعات بیشتر می توانید با شماره تلفن 09135845410 تماس بگیرید.

همچنین می توانید از اینجا، سفارش تفسیر خود را ثبت کرده و کار به کارشناسان خبره شیمی دون بسپارید. همچنین می توانید از صفحه تماس با ما اقدام کرده و شماره تان را ثبت کنید. کارشناسان ما به سرعت با شما تماس گرفته و شما را راهنمایی می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید