روش سنتز کلرید قلع (II) آبدار

کلرید قلع (II) یکی از مواد پرکاربرد در صنایع شیمیایی است که با توجه به قیمت بالای قلع در جهان، جزو مواد نسبتا گران قیمت به حساب می آید. از این جهت سنتز آن می تواند منبع درآمدی برای یک شیمیدان جوان باشد. البته این تنها در صورتی اتفاق می افتد که بتوانید محصولی با کیفیت تولید کنید.

کلرید قلع آبدار

کلرید قلع آبدار

همیشه پیش از پرداختن به روش سنتز یک ماده، از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی آن مطلع شوید. در غیر این صورت، ممکن است در روند ساخت ماده دچار اشتباه شوید و ماده ساخته شده را تخریب کنید و یا حداکثر بازده را نداشته باشید.

خواص فیزیکی و شیمیایی کلرید قلع (II):

برای درک خواص فیزیکی این ماده ارزشمند به جدول زیر توجه کنید:

جرم مولی 225.64
حالت فیزیکی در 25 درجه سانتی گراد پودر خشک و سفید رنگ
چگالی 2.71 گرم بر سانتی متر مکعب
دمای ذوب 37.7 درجه سانتی گراد
انحلال پذیری در آب 83.9 گرم در 100 میلی لیتر
انحلال پذیر در حلال های آلی اتانول/ استون/ اتر/ تترا هیدروفوران

نامحلول در زایلین

نقطه جوش 623 درج سانتی گراد

این ماده بسیار حساس بوده و پیش از رسیدن به نقطه جوش تجزیه خواهد شد. همچنین در برابر رطوبت محیط نیز بسیار حساس بوده و به سرعت آب را جذب می کند. بنابراین بایستی در ظروف در بسته و آب بند نگهداری شود.

این ماده خاصیت کاهندگی داشته و با مواد اکسنده به شدت واکنش می دهد بنابراین نباید در معرض آن ها و یا مواد آلی قرار گیرد. همچنین به علت خورنده بودن، به هنگام کار با آن می بایست از دستکش های لاستیکی استفاده کرد. لازم است بدانید که این ماده تنها از طریق تنفس گرد و غبار و یا خوردن وارد بدن می شود و از طریق پوست جذب نخواهد شد.

روش سنتز:

روش های مختلفی برای سنتز این ماده وجود دارد اما یکی از ساده ترین روش ها استفاده از قلع فلزی و هیدروکلریک اسید می باشد. واکنش که رخ می دهد به صورت زیر است:

Sn (s) + 2 HCl (aq) → SnCl2 (aq) + H2 (g)

توجه داشته باشید که در حین انجام واکنش مقدار زیادی گاز هیدروژن آزاد می شود بنابراین، در محیطی که کار انجام می دهید، تهویه مناسب و دایی هوا برقرار باشد و از هر گونه جرقه و یا ایجاد شعله خودداری کنید. و اما مواد و تجهیزات لازم:

5.5 گرم پودر قلع  (ابعاد بین 100 تا 300 میکرون)

0.5 گرم گرانول قلع

25 میلی لیتر هیدروکلریک اسید 37 درصد

کاغذ صافی

قیف

همزن شیشه ای

مگنت 1 سانتی متری

بالن ته گرد 100 میلی لیتری

کندانسور

پایه و گیره

ابتدا بالن را با استفاده از پایه و گیره بر روی هیتر استیرر ثابت کنید، سپس پودر قلع و گرانول قلع را به آن وارد کنید. مگنت را نیز به بالن بیندازید و سپس در یک مرحله اسید را به آن بیفزایید. به سرعت کندانسور را با استفاده از گیره و پایه ای جدا به بالای بالن ببندید تا اسید بخار شده مجددا به درون بالن برگردد.

سیستم را مطابق تصویر زیر سرهم کنید:

Purification of Solids by Recrystallization | Labs | Chemistry Laboratory Techniques | Chemistry | MIT OpenCourseWare

استیرر را روشن کرده و اجازه دهید تا به مدت 20 دقیقه هم بخورد سپس هیتر را نیز روشن کنید و دما را روی 60 تا 70 درجه سانتی گراد ثابت کنید. همزدن محلول را به مدت 100 دقیقه دیگر ادامه دهید. در پایان این مرحله می بایست مقدار بسیار ناچیزی از پودر قلع باقی مانده باشد و هیچ حباب هوایی در اطراف گرانول و یا پودر قلع ایجاد شود.

در این مرحله کندانسور را جدا کنید و محتوای بالن را درون یک بشر 100 میلی لیتری بریزید و روی هیتر با دمای 80 تا 90 درجه قرار دهید. صبر کنید تا حداقل نصف محلول بخار شود. سپس هیتر و استیرر را خاموش کرده و محلول را از یک کاغذ صافی عبور دهید.

محلول حاصل را در یک محیط با حداکثر دمای 30 درجه قرار دهید. بلور های کلرید قلع به تدریج و نهایتا تا 12 ساعت بعد ایجاد خواهند شد. در این مرحله، بلور های ایجاد شده کاملا خشک نشده و هنوز خیس هستند. برای خشک کردن این بلور ها، از یک پنکه استفاده کنید.

کریستال های ایجاد شده را از ظرف جدا کرده و توسط همزن شیشه ای خورد کنید. سپس به مدت 6 ساعت زیر باد پنکه و در محیطی تا حداکثر دمای 30 درجه قرار دهید. هر از گاهی پودر حاصل را هم بزنید تا به طور یکنواخت خشک شود.

سپس پودر حاصل را در ظرفی در بسته و آب بند، در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری کنید.

شما همچنین می توانید برای خرید این ماده از تولید کنندگان داخلی و خارجی از 1 گرم تا 10 تن به پیج رسمی فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون در اینستاگرام نیز مراجعه کنید. برای ورود به این صفحه اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید