shimidoon.ir
شیمی باتری خودرو

باتری قسمتی مهم در خودروهاست که از چندین سل الکتروشیمیایی شامل آند و کاتد تشکیل شده است که نه تنها جهت راه اندازی خودرو ضروری است بلکه کارکرد قسمت های مختلف نظیر سنسورها و قسمت های الکترونیکی به آن وابسته است.

 

باتری در حالت خاموش بودن موتور خودرو و در لحظه استارت، به عنوان منبع راه اندازی بوده که تخلیه ی الکتریکی (دشارژ) میگردد و در هنگام روشن بودن موتور، در حالت شارژ قرار می گیرد.

محتویات باتری:

اسید سولفوریک رقیق، پلاستیک پلی پروپیلن، سرب و اکسید سرب که به عنوان الکترود بکار می روند.

این نوع باتری ها به باتری های سربی اسیدی معروفند که اسید سولفوریک به عنوان محلول الکترولیت عمل کرده و الکترودهای مثبت و منفی در آن قرار میگیرند.

طرز کار باتری ها:

ماده تشکیل دهنده صفحات مثبت (کاتد) باتری های سربی از اکسیدسرب و صفحات منفی (آند) از سرب اسفنجی تشکیل شده است که در اثر واکنش الکتروشیمیایی هر دو نیم پیل، الکترون از مدار خارجی موجود عبور کرده و نیروی لازم برای روشن کردن موتور را فراهم می سازد.

 

دو نیم واکنش بالا در جهت تولید انرژی الکتریکی است اما اگر این واکنش ها را در جهت عکس انجام داد باتری شارژ خواهد شد. همانطور که ملاحظه می شود هم در کاتد و هم در آند سولفات سرب تولید می شود که یک پدیده مخرب برای طول عمر باتری می باشد و به اصطلاح می گویند باتری سولفاته شده است که بهره وری باتری را به شدت کاهش می دهد.

آیا باتری های اسیدی قابل بازیافت هستند؟؟؟

با توجه به خطرات جبران ناپذیر رها سازی باتری های فرسوده در محیط زیست از جمله وجود سرب و سولفوریک اسید، بازیافت باتری از اهمیت بالایی برخوردار است. قسمت های قابل بازیافت باتری شامل اسید سولفوریک، صفحات سرب و اکسید سرب و پلاستیک آن می باشد که در زیر به طور مختصر به هر یک از آنها پرداخته می شود:

 

الف- اسید سولفوریک

این اسید خطرناک و زیان آور را می توان به دو شکل مهار کرد اول اینکه می توان با یک باز صنعتی مانند جوش شیرین آنرا خنثی کرد و در دومین روش می توان با افزودن محلول سدیم کلرید به آن طبق واکنش زیر، پودر سدیم سولفات تولید کرد که در صنایع شوینده و نساجی کاربرد دارد.

 

ب- پلاستیک پلی پروپیلن

قسمت های پلاستیکی و محفظه نگهدارنده باتری را می توان حرارت داد و در قالب های دلخواه ریخت و دوباره مورد مصرف قرار داد.

ج- شبکه های سرب و اکسید سرب

این قطعه های سربی را به کوره های مخصوصی هدایت می کنند که تحت حرارت ذوب شوند و ناخالصی ها از آن جدا شود و شمش های خالص سرب تهیه و دوباره به چرخه تولید مواد مختلف از جمله باتری ها می رسند.