پتاسیم پرمنگنات, اکسنده ای ارغوانی

پتاسیم پرمنگنات چیست؟

پتاسیم پرمنگنات ماده ای معدنی با فرمول KMnO4 است که در دسته نمک ها (جامدات یونی) قرار می گیرد . وزن مولکولی برابر با 158.043 گرم بر مول داشته, چگالی 2.7 گرم بر سانتی متر مکعب دارد و در دمای 240 درجه سانتی گراد ذوب می شود . در حالت جامد بلور های سوزنی شکل ارغوانی رنگ داشته و در حالت محلول رنگ ارغوانی روشن به خود می گیرد که البته پایدار نبوده و با گذر زمان رنگ ارغوانی به تدریج از بین می رود .

در آب به میزان 76 گرم در لیتر قابلیت انحلال داشته و در سایر حلال های پروتونی نیز قابلیت انحلال دارد؛ اما میزان آن کمتر از 76 گرم در هر لیتر حلال است. در حالت محلول به زوج یون MnO4 و K+ یونیده می شود و قابلیت رسانایی محلول را افزایش می دهد .

به لحاظ شیمیایی, این ماده یک اکسنده قوی برای واکنش های آلی و معدنی به شمار می آید که در واکنش های متعدد کاربرد دارد . از همین خاصیت در شیمی تجزیه کلاسیک استفاده می شود تا مواد حاوی گروه های عاملی قابل اکسایش را شناسایی کرد .

برای مثال : اگر ماده آلی ناشناخته, حاوی پیوند دوگانه کربن – کربن باشد, می توان با افزودن پتاسیم پرمنگنات محلول, این پیوند را از بین برد؛ متعاقب آن رنگ ارغوانی ناپدید و محلول به رنگ قهوه ای تمایل پیدا می کند . با افزودن مقدار بیشتر, تمامی پیوند های دوگانه از بین رفته و محلول تماما قهوه ای رنگ می شود .

این ماده ارزشمند در صنایع مختلفی کاربرد دارد که در زیر به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:

  • در پزشکی به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده برای از بین بردن قارچ پا استفاده می شود.
  • به عنوان یک عامل اکسنده قوی در بسیاری از سنتز های آلی و معدنی استفاده می شود.
  • به عنوان یک شناساگر برای تعیین نقطه پایان در برخی تیتراسین ها کاربرد دارد.
  • در برخی موارد به عنوان یک شوینده در ضد عفونی کردن برخی میوه ها استفاده می شود.
  • در تصفیه آب نیز به عنوان یک عامل گند زدا استفاده شده است.

شما می توانید پتاسیم پرمنگنات مورد نیاز خود را به آسانی از شیمی دون تهیه کنید؛ برای این کار تنها کافی است اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید