شیمی آلی فلزی چیست؟

شیمی آلی فلزی جزو کدامیک از گرایش های چهارگانه شیمی به حساب می آید؟ همانطور که می دانید، در علم شیمی به طور کلی چهار گرایش اصلی وجود دارد که عباردتند از شیمی آلی، شیمی فیزیک، شیمی معدنی و شیمی تجزیه. سایر گرایش های مربوط به شیمی از این چهار گرایش اصلی مشتق شده اند.

برخی گرایش ها مثل نانو شیمی، تلفیقی از چند گرایش می باشد اما برخی دیگر صرفا رشته هایی بین دو رشته دیگر اند. به عنوان مثال، نانو شیمی معدنی، تلفیقی از شیمی معدنی، فیزیک حالت جامد و شیمی فیزیک است و یا مثلا، فیتو شیمی یکی از زیر شاخه های شیمی آلی به حساب می آید.

شیمی آلی فلزی نیز همانند فیتو شیمی یک رشته، میان رشته ای به حساب می آید. این رشته، مشتقی از شیمی معدنی و شیمی آلی بوده و مباحث آن، هم به شیمی آلی و هم به شیمی معدنی مربوط می شود. در شکل زیر برخی ساختار های پیچیده در شیمی آلی فلزی را مشاهده می کنید.

Chemical structures of some natural blue organometallic complexes. |  Download Scientific Diagram

 

در چنین گرایش هایی که بین چند رشته مختلف قرار می گیرند نیازی به دانستن کامل هر دو شاخه وجود ندارد. صرفا یک سری اطلاعات خاص هستند که شما باید از هر یک از این گرایش ها بدانید. مثلا اگر دانشجوی شیمی فیزیک باشید؛ نیازی نیست که فیزیک را مانند یک دانشجوی فیزیک بلد باشید و همچنین در شیمی هم متخصص باشید.

تنها کافی است که اصول مورد نیاز تان را از فیزیک استخراج کنید (که قبلا توسط افراد مختلف استخراج شده است) و آن ها را به کار ببرید. مثلا، هیچ نیازی نیست تا مکانیک کوانتومی یا ترمودینامیک را به طور کامل بلد باشید؛ صرفا همان قسمت هایی که به کار شما مربوط می شود کافی است.

شیمی آلی فلزی نیز چنین حالتی دارد. نیازی نیست که شیمی آلی و شیمی معدنی را به طور کامل بلد باشید تا در این رشته موفق باشید. تنها کافی است یک سری اطلاعات کلی در مورد ساختار های مختلف شیمی آلی داشته باشید و بعد به سراغ شیمی معدنی بروید.

شیمی آلی فلزی بیشتر شبیه شیمی معدنی است تا شیمی آلی. بنابراین شما نیاز دارید تا بیش از این که شیمی آلی بلد باشید، شیمی معدنی بدانید. در شیمی آلی فلزی، شما با استفاده از برخی مولکول های آلی و همچنین بهره گیری از یک سری کمپلکس های خاص، ترکیبات جدیدی می سازید که یک جزء آن ها ماده آلی و جزء دیگرشان ساختار های معدنی است.

در شکل زیر برخی از ساختار های آلی فلزی معروف نشان داده شده است. توجه کنید که ساختار های آلی، به چه نحوی با با ساختار های معدنی پیوند برقرار کرده و ساختار های بزرگتری را ایجاد کرده اند.

Designing organometallic compounds for catalysis and therapy - Chemical  Communications (RSC Publishing) DOI:10.1039/C2CC30678F

همانند بسیاری از ترکیبات معدنی، ترکیبات آلی فلزی نیز رنگی هستند و این یکی از جنبه های بسیار جالب این رشته می باشد.

دنیای ترکیبات آلی فلزی، دنیایی بسیار گسترده است و شگفتی هایی دارد که در این مقاله نمی گنجد. در مقالات بعدی، بیشتر به سراغ این ترکیبات می رویم و با شگفتی های آن ها آشنا خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید