فرمول ساخت چسب خانگی

یکی از جالب ترین کار ها برای یک شیمی دان، ساخت مواد کاربردی مثل، چسب، رنگ و… است. همه ما در کتاب هایمان، درباره موضوعات تئوری خوانده ایم. اما شاید هیچ وقت، حتی به عملی کردن یکی از آن ها فکر نکرده باشیم. اما امروز قصد داریم تا این کار را انجام دهیم.

امروز قصد داریم تا با وسایل بسیار ساده ای که در خانه داریم و البته کمی مواد شیمیایی که باید بخرید، چسب مایع بسازیم. این برای ساخت کاردستی های بچه ها بسیار مقرون به صرفه و البته بی خطر است. بوی بد ندارد و پاک کردن آن از روی سطوح بسیار ساده است.

فرمولاسیون چسب مایع

چسب مایع

البته شما می توانید از این چسب برای چسباندن توری های پشت پنجره نیز استفاده کنید. پس فرصت یک تجربه شیمیایی را از دست ندهید و این فرمولاسیون جالب را امتحان کنید.

مواد و وسایل مورد نیاز:

12 گرم نشاسته گندم

9 گرم نشاسته ذرت

90 میلی لیتر آب

2 گرم سدیم هیدروکسید (سود پرک)

دو عدد لیوان پلاستیکی یک بار مصرف

2 عدد قاشق پلاستیکی برای هم زدن

توجه: سدیم هیدروکسید ماده ای به شدت خورنده است بنابراین به هنگام کار با آن از دستکش استفادده کنید و به هیچ عنوان آن را در دسترس کودکان قرار ندهید. اگر محلول سود روی زمین ریخت با مقدار زیاد آب سرد آن را پاک کنید و همچنین اگر روی لباس یا بدن تان ریخت به سرعت با آب سرد فراوان شستشو دهید.

چنانچه محلول سدیم هیدروکسید به چشم شما پاشیده شد. فورا چشم خود را به مدت حداقل 10 دقیقه با آب سر شستشو دهید. در صورت بلع این ماده، ابتدا 2 لیوان آب سرد بخورید و سپس فورا به اورژانس مراجعه کنید.

روش ساخت چسب:

1_ ابتدا 2 گرم سدیم هیدروکسید را درون یک لیوان بیندازید و سپس 50 میلی لیتر آب سرد به آن اضافه کنید و با هم زدن مداوم و آرام، سود را در آب حل کنید.

2_ 40 میلی لیتر آب را درون لیوان دیگر بریزید و سپس نشاسته ذرت و گندم را به آن اضافه کنید و با هم زدن مداوم آن ها را حل کنید. در پایان این مرحله باید یک محلول دوغابی شکل از نشاسته داشته باشید.

توجه کنید که آب مصرف شده در این مرحله باید سرد باشد و اگر از آب گرم استفاده کنید. نشاسته های شما به هم می چسبند و حل نخواهند شد.

3_ محلول سود را به محلول نشاسته اضافه کنید و آن را تا ایجاد حالت ژله مانند هم بزنید. پس از ایجاد ژله هم زدن را آهسته تر کنید و سپس به مدت 15 دقیقه آن را به حال خود رها کنید تا قوام بگیرد. شکل نهایی چسب شما به صورت زیر خواهد شد.

فرمول چسب

شکل نهایی چسب

چسب شما آماده مصرف است. آن را در یک ظرف پلاستیکی نگهداری کنید و درب آن را محکم ببندید چون اگر در آن باز باشد، چسب به تدریج خشک خواهد شد. این چسب توانایی چسباندن قطعات کاغذ، مقوا، چوب های بستنی و امثال اینها را دارد اما بر روی قطعات پلاستیکی، فلزی، شیشه ای و امثال آن اثر ندارد.

شما می توانید این چسب را در خانه تهیه کنید و از تجربه یک کار عملی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید