چگونه محلول پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال تهیه کنیم؟

برای تهیه محلول پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال راه سختی پیش رو ندارید. صرفا نیاز است تا برخی مواد شیمیایی و شیشه آلات آزمایشگاهی مناسب داشته باشید تا کارتان به راحتی انجام شود. راستی برای خرید همه این موارد می توانید از پیج رسمی شیمی دون در اینستاگرام استفاده کنید.

در فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون، همه نوع شیشه آلات، مواد و دستگاه های آزمایشگاهی قابل خرید بوده و کلیه سفارشات از طریق شرکت آینده سازان صنعت گستر شیمی جنوب انجام می شود. برای ورود به فروشگاه اینستاگرامی شیمی دون اینجا را کلیک کنید.

مواد و وسایل مورد نیاز:

پتاسیم پرمنگنات

سدیم اگزالات

سولفوریک اسید 96 درصد

آب مقطر

پیپت 10 میلی لیتری

هیتر استیرر و مگنت

ارلن 500 میلی لیتری

بالن ژوژه 100 میلی لیتری

روش کار:

برای تهیه این محلول ابتدا مقدار 0.32 گرم پتاسیم پرمنگنات خشک را درون بالن ژوژه بریزید و سپس با آب مقطر به حجم 100 میلی لیتر برسانید. به مدت 5 دقیقه این محلول را به شدت هم بزنید تا مطمئن شوید که تمام پتاسیم پرمنگنات حل شده است.

در ظرفی دیگر محلول 1 به 3 سولفوریک اسید را بسازید: 20 میلی لیتر سولفوریک اسید را در 60 میلی لیتر آب مقطر بریزید و آن را خوب هم بزنید.

برای این که نرمالیته محلول پتاسیم پرمنگنات را متوجه شوید روند زیر را دنبال کنید:

0.3 گرم سدیم اگزالات را در 200 میلی لیتر آب مقطر حل کرده و سپس 50 میلی لیتر از محلول سولفوریک اسید 1 به 3 را به آن اضافه کنید. محلول حاصل را روی هیتر بگذارید تا دمای آن به 70 درجه سانتی گراد برسد. در این دما آن را با محلول پتاسیم پرمنگنات که پیش تر آن را تهیه کرده اید تیتر کنید.

تیتراسیون پتاسیم پرمنگنات

تغییر رنگ محلول در حین تیتراسیون

تیتراسیون را تا ایجاد رنگ صورتی ملایم ادامه دهید و اعداد حاصل را در فرمول زیر بگذارید تا نرمالیته پتاسیم پرمنگنات را به دست آورید. در بین محلول های بالا شماره 2 و 3 به معنی پایان تیتراسیون بوده و شماره های بعدی به معنی عبور از نقطه پایانی می باشد و در صورت رسیدن به آن ها باید تیتراسیون را تکرار کنید.

\large N=\frac{W_{(Na_{2}C_{2}O_{4})}\times 2\times 1000}{ml_{(KMnO_{4})}\times 134}

همانطور که در فرمول نیز مشخص است به جای \large W وزن سدیم اگزالات و به جای \large ml مقدار پتاسیم پرمنگنات مصرف شده در تیتراسیون را قرار دهید. اگر حاصل فرمول بالا برای شما 0.1 بود؛ از این پس برای تهیه محلول پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال تنها کافی است تا 0.32 گرم پتاسیم پرمنگنات خشک را در یک بالن ژوژه 100 میلی لیتری در آب مقطر حل کرده و به حجم برسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید