تبدیل سنگ آهن به فولاد

((بسم الله الرحمن الرحیم))

<<چگونگی تبدیل آهن به فولاد به روش کوره بلند>>

خلاصه ای از کوره بلند:
فولاد چگونه با کوره بلند ساخته می شود؟! دو نوع آلیاژ وجود دارد، آهنی و غیر آهنی. آلیاژ آهنی از آهن می آید یا حاوی آهن است، در حالی که غیر آهنی حاوی آهن نیست.

چند نمونه آلیاژ آهنی عبارتند از: فولاد نرم، چدن، فولاد با استحکام بالا و فولادهای ابزار.

نمونه هایی از آلیاژ های غیر آهنی مس، آلومینیوم، منیزیم، تیتانیوم و غیره خواهد بود.

برای ساخت فولاد ابتدا سنگ آهن از زمین استخراج می شود. سپس در کوره بلند ذوب می شود، جایی که ناخالصی ها حذف شده و سپس کربن به آن افزوده می شود.

یک تعریف بسیار ساده از فولاد عبارت است از “آهن آلیاژ شده با کربن، این میزان معمولا کمتر از 1٪ است”.

کوره های بلند برای پشتیبانی از عملیات خود به امکانات کمکی زیادی نیاز دارند. اما با این حال، خود کوره یک پوسته فولادی بزرگ است که تقریباً به شکل استوانه ای است و با آجر مقاوم در برابر حرارت پوشیده شده است. پس از راه اندازی، یا “دمیده شدن”، کوره به طور مداوم کار می کند تا زمانی که پوشش نسوز نیاز به تجدید داشته باشد یا تا زمانی که تقاضا برای آهن به نقطه ای کاهش یابد که کوره بسته شود. مدت زمان عملیات کوره از ابتدا تا انتها به عنوان “کمپین” نامیده می شود و ممکن است چندین سال طول بکشد.

سنگ آهن و سایر مواد حاوی آهن، کک و سنگ آهک از بالا وارد کوره می شوند و به سمت پایین حرکت می کنند و با فرو رفتن در بدنه کوره که پشته نامیده می شود داغتر می شوند. در نیمه بالایی کوره، گاز حاصل از سوزاندن کک، مقدار زیادی اکسیژن را از سنگ آهن خارج می کند. تقریباً در نیمه راه، سنگ آهک با ناخالصی های موجود در سنگ معدن و کک شروع به واکنش می کند و سرباره تشکیل می دهد.

 

خاکستر حاصل از کک توسط سرباره جذب می شود. مقداری سیلیس در سنگ معدن به سیلیکون کاهش می یابد و در آهن حل می شود و مقداری کربن در کک نیز حل می شود. در انتهای کوره که دمای آن به بیش از 3000 فارنهایت افزایش می یابد، سرباره مذاب روی حوضچه ای از آهن مذاب شناور می شود که عمق آن چهار یا پنج فوت است. از آنجا که سرباره در بالای آهن شناور است، می توان آن را از طریق یک بریدگی سرباره در کوره تخلیه کرد. آهن مذاب از طریق یک سوراخ شیر از اجاق کوره خارج می شود. ضربه زدن به آهن و سرباره عامل اصلی است که اجازه می دهد مواد اضافی در بالای کوره شارژ شوند.

این خلاصه مختصر از عملیات پیچیده یک کوره بلند در اینجا ارائه شده است تا یک نقطه مرجع برای جریان واقعی عملیات ارائه شود.در انتها مذاب را هدایت میکنند و بصورت شمش فولادی برش میدهند.

اغلب اوقات، ممکن است چندین کوره بلند در یک نیروگاه منفرد ترتیب داده شود تا بتوان از سوخت، تأسیسات ریلی داخلی و غیره به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. پیروز و سربلند باشید?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید