تعیین خلوص آب اکسیژنه به روش تیتراسیون

توجه: پیش از پرداختن به این تست باید عرض کنم که این تست فقط برای آب اکسیژنه با خلوص 20 تا 70 درصد جوابگو است و اگر خلوص ماده کمتر یا بیشتر از این مقدار باشد جواب های غیر واقعی حاصل می شود.

توجه: در این تیتراسیون سرعت افزودن پتاسیم پرمنگنات در نتیجه نهایی موثر است بنابراین از افزودن سریع آن خودداری کنید و تیتراسیون را به آهستگی انجام دهید.

مواد مورد نیاز:

1: محلول پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال

برای تهیه این محلول باید میزان 0.32 گرم پتاسیم پرمنگنات خشک را در 100 میلی لیتر آب مقطر حل کنید.

2: سدیم اگزالات جامد با خلوص آزمایشگاهی

3: سولفوریک اسید 96% آزمایشگاهی

ساخت محلول 0.1 نرمال پتاسیم پرمنگنات به روش بالا انجام می شود اما آیا این محلول واقعا 0.1 نرمال است؟ برای پی بردن به میزان نرمالیته واقعی این محلول از روش زیر استفاده کنید:

استاندارد سازی محلول پتاسیم پرمنگنات:

ابتدا به میزان 0.3 گرم از سدیم اگزالات خشک را درون یک ارلن 500 میلی لیتری بریزید. به این ارلن میزان 200 میلی لیتر آب مقطر و 50 میلی لیتر سولفوریک اسید 1 به 3 (1 قسمت سولفوریک اسید 96 درصد و 3 برابر آن آب مقطر) اضافه کنید.

محلول حاصل را توسط هیتر گرم کنید و دمای آن را به 70 درجه سانتی گراد برسانید. در همین دما تیتراسیون با محلول پتاسیم پرمنگنات که قبلا آن را تهیه کرده اید را انجام دهید و تیتراسیون را تا مشاهده رنگ صورتی بسیار ملایم ادامه دهید(این رنگ باید حداقل به مدت 30 ثانیه پایدار باشد). رنگ محلول در پایان تیتراسیون باید به صورت زیر باشد.

اطلاعات این تیتراسیون را در فرمول زیر وارد کنید.

\large N=\frac{2000(w)}{134(ml_{KMnO_{4}})}

N: نرمالیته پتاسیم پرمنگنات

W: وزن سدیم اگزالات

ml: میلی لیتر پتاسیم پرمنگنات مصرف شده

پس از استاندارد کردن پتاسیم پرمنگنات حالا میزان دقیق نرمالیته آن را می دانید بنابراین زمان آن رسیده تا با خیال راحت از آن استفاده کنید. در مرحله بعدی به صورت زیر عمل کنید:

تعیین میزان خلوص آب اکسیژنه:

با توجه به میزان خلوصی که از پراکسید هیدروژن تان در نظر دارید یک وزن را از جدول زیر انتخاب کرده و به یک ارلن 500 میلی لیتری اضافه کنید.

خلوص مورد انتظار وزن پراکسید هیدروژن
20 تا 35 درصد 5 گرم
35 تا 50 درصد 3.5 گرم
50 تا 70 درصد 2.5 گرم

به این ارلن میزان 250 میلی لیتر آب مقطر اضافه کنید و سپس 2 میلی لیتر سولفوریک اسید (1 به 3 که قبلا ساختیم) به آن اضافه کنید.

از این محلول به دست آمده مقدار 20 میلی لیتر برداشته و داخل یک ارلن 100 میلی لیتری بریزید. به این محلول همچنین 15 میلی لیتر سولفوریک اسید (1 به 3 که قبلا ساختیم) و همچنین 60 میلی لیتر آب مقطر اضاف کنید.

تیتراسیون این محلول با پتاسیم پرمنگناتی که قبلا آن را استاندارد کرده اید را انجام دهید و این تیتراسیون را تا مشاهده رنگ صورتی خیلی ملایم ادامه دهید(این رنگ باید حداقل 30 ثانیه پایدار باشد)؛ سپس نتایج حاصل را در فرمول زیر وارد کنید.

\large %H_{2}O_{2}(W/W)=\frac{(V)(N)(1.701)(25)}{W}

V: حجم پتاسیم پرمنگنات مصرفی

N: نرمالیه پتاسیم پرمنگنات

W: وزن هیدروژن پراکسید

2 دیدگاه در “تعیین خلوص آب اکسیژنه به روش تیتراسیون

  1. سلام خيلي عالي سپاس

  2. الناز گفت:

    سلام، 1/701 چگونه محاسبه شده؟
    25 که در صورت فرمول نوشته شده است، چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید