شیمی و بازار کار (قسمت اول: بچه پررو)

 بازار کار شیمی چگونه است؟

 بیایید ابتدا پیش از پرداختن به بازار کار شیمی کمی درباره خودمان صحبت کنیم.

 ابتدا با خودتان صادق باشید تا این مقاله برایتان مفید باشد در غیر اینصورت، خواندن این مقاله با خواندن یک صفحه رمان بی ارزش هیچ تفاوتی نخواهد داشت؛ پس لطفاً برای آینده خودتان هم که شده، دقایقی را با کمال صداقت سپری کنید و با خود واقعی تان روبرو شوید و پوششی که به چهره خودتان می دادید را کنار بزنید تا بتوانید خود واقعی‌تان را ببینید و قضاوت کنید.

 شما چگونه آدمی هستید؟

 ابتدا باید به این پرسش جواب دهید که واقعاً شما چگونه آدمی هستید؟

منظور من از چگونه آدمی بودن این است که از خودتان بپرسید، آیا آدمی اجتماعی هستید و یا آدمی هستید که در انزوا و تنهایی بهتر عمل می کند؟ یا مثلاً شما آدمی هستید که به مسائل انتزاعی و نظری علاقه دارید یا اینکه عاشق کار با ابزار و روبرو شدن با شرایط واقعی (آزمایشگاهی) هستید؟ به طور کلی چقدر خودتان را می شناسید و به چه میزانی از توانایی های خودتان آگاهی دارید؟

برای پاسخ به این پرسش بهتر است ابتدا یک تست روانشناسی به نام تست ام بی تی آی (MBTI) بدهید تا بتوانید بهتر با خودتان آشنا شوید؛ برای انجام این تست به صورت رایگان می توانید به اینجا مراجعه کنید.

 پس از اینکه متوجه شدید چگونه آدمی هستید؛ حالا زمان آن فرا رسیده تا روی خودتان کار کنید و جنبه‌های ضعیف شخصیتی خودتان را تقویت کنید تا بتوانید رشد کرده و پیشرفت کنید. مثلاً اگر انسان زودرنجی هستید بهتر است که در مورد صبور شدن روی خودتان کار کنید یا مثلا اگر انسان ایده آل گرایی هستید بهتر است هر چه سریعتر آن را درمان کنید و خودتان را از شر یک غول بزرگ به عنوان ایده آل گرایی نجات دهید.

شما برای موفق شدن در دنیای کسب و کار و رسیدن به یک زندگی متعالی نیاز دارید تا انسانی اجتماعی باشید که می تواند با افراد دیگر ارتباط برقرار کند و نیازهایش را برطرف کرده و البته نیازهای دیگران را نیز برطرف کند و به پیشرفت دائمی خودش و همچنین پیشرفت جامعه و کشورش نیز بیاندیشد. 

پس لطفاً ضعف‌های خودتان را بشناسید سپس خودتان را پشت مفاهیم رنگ و لعاب داری مثل درون‌گرایی یا خجالتی بودن و یا غیره پنهان نکنید و سریعاً به دنبال رفع هرگونه ویژگی ای باشید که اجازه نمی دهد تا به طور موثر با دیگران ارتباط برقرار کنید و یا در مقابل مشکلات قرار گرفته و با آن ها مقابله کنید. مثلا اگر پس از هر شکست احساس حقارت می کنید یا اگر پیش از شروع هر کاری بیش از اندازه نگران هستید و اضطراب دارید پس بهتر است تا در اولین فرصت ب دنبال درمان بروید.

 به طور کلی و در یک جمله، شما نیاز دارید تا یک انسان اجتماعی فوق العاده قوی باشید که می تواند با وجود همه موانع و مشکلات به کارش ادامه دهد و هرگز دست از تلاش کردن بر ندارد.

 بازار کار شیمی و انسانهای پرتوقع

شاید تا به حال کسی این جمله را به شما نگفته باشد، اما باید بگویم که جامعه ما جایی برای بچه ننه ها ندارد و به راحتی کشتن یک مگس، آن ها را له می کند و کنار می گذارد؛ پس لطفاً بچه ننه نباشید. اما بچه ننه بودن به چه معناست؟

 خب بیایید به سراغ بچه ننه ها برویم و ویژگی های آن ها را بشناسیم و سعی کنیم هرگز مثل آن ها نباشیم. یک بچه ننه به عنوان یک انسان پرتوقع شناخته می شود؛ یعنی کسی که انتظار دارد تا دیگران به نیازهایش به طور ویژه ای توجه کنند و سعی کنند تا مشکلات او را برطرف کرده و مسیر زندگی و پیشرفت را برایش هموار کنند. در واقع یک بچه ننه همیشه منتظر است، فقط در صورتی دست به اقدام میزند که مطمئن باشد مسیر پیش رویش روشن و شفاف است و با برداشتن هر قدم می تواند اتفاقات قدم بعدی اش را پیش بینی کند.

 لطفاً بچه ننه نباشید و هیچ انتظاری از هیچ بنی بشری، از هیچ ارگان و دولتی نداشته باشید. انگار کنید که یک مهاجر در کشوری غریب هستید که هیچ آشنایی ندارد و باید به تنهایی با همه چالش‌ ها مواجه شود و برای آن ها راهکاری پیدا کند. پس لطفاً دست روی زانو هایتان بگذارید و بلند شوید. انتظار هیچ دست یاری کننده ای نداشته باشید؛ در غیر این صورت هرگز پیشرفت نخواهید کرد.

 ویژگی دیگر بچه ننه ها لوس بودن است؛ لطفاً لوس نباشید. یک بچه ننه را فرض کنید که با کوچکترین حرف ناراحت کننده و یا کوچکترین شکست و یا غیره خودش را می بازد و صحنه را ترک می کند؛ قطعاً شما نیز مانند من به چنین آدمی نگاه منفی دارید و هرگز برایش آینده موفقی را پیش بینی نمی کنید.

 لطفاً بچه ننه نباشید و منتظر بدترین اتفاقات ممکن باشید. آدمی باشید که با شکست های پیاپی و چالش های متعدد روبرو می شود و حتی اگر از در بیرونش کنند، از پنجره وارد می شود. در واقع لطفاً یک بچه سرتق پررو باشید که از شکست خوردن مسخره شدن و یا حتی نادیده گرفته شدن نمی‌ترسد و هر طور شده کارش را پیش می برد؛ حتی اگر مجبور باشد تمام شبانه روز را کار کند؛ حتی اگر مجبور باشد منت کسی را بکشد و یا …

تنها کافی است که همین دو ویژگی بچه ننه ها را نداشته باشید تا به شما بگویم که به سرعت پیشرفت خواهید کرد و به موفقیت خواهید رسید. پس لطفاً بچه ننه نباشید، یعنی از هیچکس و هیچ چیز جز خودتان توقع و انتظار نداشته باشید و در ضمن، لطفاً لوس نباشید. در یک کلام یک بچه سرتق پررو باشید که عقب نمی کشد.

 بازار کار شیمی و بچه پرروها

 اگر به جمع بچه پررو های سرتق بپیوندید، حاضرم قسم بخورم که می توانید آینده بسیار خوبی داشته باشید و از پس هر مشکلی بر بیایید. چه بخواهید کارمند باشید و چه یک مدیر کل که همه امور را اداره می‌کند. بنابراین لطفاً فقط یک بچه پر رو سرتق باشید.

 حالا زمان آن فرا رسیده تا آینده خودتان را تصور کنید؛ خودتان را در چه رتبه شغلی می بینید؟ آیا دوست دارید یک معلم شوید؟ آیا دوست دارید کارمند یک شرکت کوچک یا بزرگ باشید؟ و یا اصلاً دوست دارید تا مدیرعامل یک شرکت بسیار بزرگ شوید؟ کدام یک را می پسندید؟ لطفاً ابتدا آن را مشخص کنید.

 پس از این که معین کردید دوست دارید در کدام یک از این رتبه‌ ها جا داشته باشید، حالا زمان آن فرا رسیده تا قدم های بعدی تان را برنامه ریزی کنید؛ اگر قصد دارید تا استاد دانشگاه شوید، لازم است تا حتماً دکترای تخصصی تان را از یک دانشگاه معتبر گرفته و مقالات متعددی داشته باشید تا شانس بالاتری برای استخدام در کسوت یک استاد دانشگاه را داشته باشید.

 اگر قصد دارید تا مدیرعامل یک شرکت خصوصی و یا دولتی شوید، لازم دارید تا مهارت های ویژه آن شغل را به دست آورید؛ مثلاً اگر می خواهید مدیر یک شرکت شیمیایی شوید، بنابراین لازم دارید تا ابتدا وارد بازار مواد شیمیایی شده و در قالب یک کارمند ساده مشغول به کار، فعالیت و کسب تجربه شوید تا به تدریج دانش و البته تجربه کسب کنید تا بتوانید خودتان را به مراتب بالاتر برسانید. نگران ترفیع نباشید؛ چرا که اگر یک بچه سرتق پررو باشید، راهتان را پیدا کرده و به سرعت اقدام می کنید و جلو می روید.

خیلی در قید و بند این نباشید که آیا من می توانم یک استاد دانشگاه و یا مدیر یک شرکت باشم؟ بلکه به این فکر کنید که آیا لیاقت آن را دارید؟ به شما قول می‌دهم که اگر واقعا لیاقتش را داشته باشید، آن را به دست می آورید اما اگر لیاقتش را نداشته باشید و یا آن را کسب نکرده باشید، هرگز نخواهید شد. حتی اگر همه مردم دنیا پشت شما را داشته باشند، باز هم همه آنها را کنار می‌زنید و به عقب می کشید.

 اولاً هدفتان را به طور واضح و شفاف مشخص کنید و این کاملاً به شما بستگی دارد؛ شاید دوست داشته باشید که یک کارمند باشید؛ شاید دوست داشته باشید معلم باشید و یا … بنابراین خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و صرفاً به آنچه که واقعاً دوست دارید بشوید بیاندیشید و در راستای رسیدن به آن هدف گذاری کرده و سپس اقدام کنید و البته هرگز عقب نکشید. 

در رشته شیمی شما می توانید موقعیت های مختلف کاری را داشته باشید و مثل بعضی از رشته ها، محدودیت های زیادی وجود ندارد؛ صرفاً نیاز است تا انتخاب کرده و بعد اقدام کنید؛ می توانید یک کارمند باشید، مدیر باشید و…

 لطفاً در رویاهایتان زندگی نکنید

 متاسفانه وجود دنیای مجازی، ما را با توهمات بسیار بسیار عجیب غریبی روبرو کرده؛ فکر می‌کنیم باید در دنیای واقعی ما نیز چنین باشد. اما متاسفانه یا خوشبختانه دنیای ما هرگز حتی شبیه به دنیای مجازی که در آن همه چیز گل و بلبل است نیست و پر است از چالش های ریز و درشتی که می تواند شما را نابود کند و هیچ سیو یا شروع مجددی نیست. صرفاً هر آنچه که وجود دارد ادامه دادن است.

 اگر قصد دارید تا مدیر عامل یک شرکت بزرگ دولتی شوید، باید شایستگی آن را کسب کنید. از هر طریقی که شده، حتی اگر لازم باشد آشنایانی پیدا کنید؛ حتی اگر لازم باشد دانش خاصی داشته باشید و یا هر چیز دیگر؛ بنابراین لطفاً با مفهوم شایستگی کلنجار نروید و صرفاً آن را در خودتان به وجود آورید. از هر نوعی که باشد باید آن را داشته باشید تا به هدف تان برسید.

 یادتان باشد که هیچ کلاغی نمی تواند در حد یک عقاب پرواز کند؛ پس لطفاً اگر کلاغ هستید مثل یک عقاب فکر نکنید. حد خودتان را بدانید و سپس به هدف تان نگاه کنید؛ آنگاه می توانید از خودتان بپرسید که من باید چه کار کنم؟ شاید برایتان تعجب برانگیز باشد؛ اما شما پاسخ همه سوالات را می دانید؛ صرفاً نیاز دارید تا سوال درست را بپرسید تا به جواب برسید .

در نهایت همه حرفهایم را در چند جمله خلاصه می کنم:

 اولاً بچه ننه نباشید و ثانیاً اگر بچه ننه نیستید پس یک بچه سرتق پرو باشید که هر طور شده راهش را باز می کند تا به هدفی که از پیش تعیین کرده برسد؛ حتی اگر قرار باشد غر بزند راهش را باز می کند و شایستگی اش را نشان می دهد.

حالا من از شما می‌پرسم، بازار کار شیمی برای یک بچه پررو سرتق چگونه است؟ آیا می تواند استاد دانشگاه یا معلم یا کارآفرین یا حتی مدیرعامل یک شرکت بسیار بزرگ باشد؟

 بازار کار شیمی برای یک بچه ننه چگونه است؟ آیا می تواند استاد دانشگاه یا معلم یا کارآفرین یا حتی مدیرعامل یک شرکت بسیار بزرگ باشد؟

 خودتان جواب را می دانید…

 در مقالات بعدی به بررسی بازار کار شیمی در گرایش های مختلف می پردازیم و حتماً در رابطه با کارآفرینی در شیمی صحبت خواهیم کرد پس پس با ما همراه باشید… 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید