فنول چیست؟ چه کاربردی دارد؟

فنول چیست؟

فنول یکی از مهمترین ترکیبات آلی است که به طور طبیعی نیز در طبیعت یافت می شود. این ماده با فرمول مولکولی C6H5OH به عنوان یک اسید آلی ضعیف شناخته می شود. این ماده در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) به صورت کریستال شفاف تا سفید رنگ دیده می شود.

با بالا بردن دما و رسیدن به دمای 40 درجه سانتی گراد از حالت جامد به مایع تبدیل می شود و اگر افزایش دما را ادامه دهیم در دمای 181 درجه سانتی گراد شروع به جوشیدن می کند.

این ماده با چگالی 1.07 گرم بر سانتی متر مکعب و بوی تقریبا شیرینی که دارد غیر فرار بوده و فشار بخار آن در دمای 20 درجه سانتی گراد برابر با 0.4 میلی متر جیوه برآورد شده است.

فنول در آب حل شدنی بوده و در دمای 20 درجه سانتی گراد به میزان 8.3 گرم در هر 100 میلی لیتر آب حل می شود و یک محلول اسیدی (اسیدی ضعیف) را ایجاد می کند. این ماده به علت قطبیتی که دارد به خوبی در حلال های آلی حل نمی شود و حلالیت بالایی ندارد.

فنول برای اولین بار در سال 1834 توسط فردیناد روگ از قطران زغال سنگ استخراج شد. این ماده به روش های مختلفی در صنعت و آزمایشگاه تولید می شود و اکسیداسیون بنزن یکی از این روش هاست؛ در این واکنش از نیتروز اسید به عنوان عامل اکسنده استفاده شده است.

در روش های قدیمی تر از هیدرولیز بنزن سولفونیک اسید نیز استفاده شده اما امروزه روش های ساده تر و البته اقتصادی تری برای ساخت این ماده وجود دارد.

این ماده به علت داشتن خاصیت اسیدی برای چشم و مخاط بدن انسان خورنده بوده و می تواند باعث بروز سرفه, سوزش و خارش در گلو و همچنین تحریک چشم و بروز قرمزی و خارش در آن شود. بنابراین به هنگام کار با آن باید از ماسک, عینک و دستکش مناسب استفاده کنید.

کاربرد های فنول:

فنول در صنایع مختلفی کاربرد دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • در برخی سنتز های شیمیایی به عنوان ماده اولیه ای در دسترس و قابل تبدیل به بسیاری از مواد استفاده می شود.
  • در ساخت برخی فرمولاسیون های پلاستیک نیز از فنول به عنوان یک ماده اولیه مناسب استفاده می شود.
  • این ماده در صنایع داروسازی و پزشکی نیز به عنوان یک ماده موثر به وفور استفاده شده است.
  • در آزمایشگاه های زیست شناسی از فنول برای استخراج نوکلوئیک اسید ها از سلول های گیاهی و جانوری نیز استفاده می شود.

شما می توانید فنول مورد نیاز خود را با خیال آسوده از شیمی دون تهیه کنید. ما فنول مورد نیاز شما را به صورت خرد و عمده در گرید های مختلف صنعتی و آزمایشگاهی از شرکت های مختلف تهیه کرده و برای سفارش شما آماده کرده ایم؛ برای خرید فنول اینجا را کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید