مونو اتانول آمین چیست؟ چه کاربردی دارد؟

مونو اتانول آمین چیست؟

مونو اتانول آمین ماده ای آلی با دو گروه عاملی آمینی و الکلی است که به اختصار به MEA (Monoethanolamine) نیز گفته می شود. این ماده در صنایع مختلفی اعم از صنایع تولید مواد شوینده, صنایع کشاورزی, تصفیه گاز ها و فلز کاری با سیالات کاربرد دارد این ماده همچنین جای مناسبی در صنایع داروسازی و درمان برخیی بیماری ها مثل بواسیر برای خودش ایجاد کرده و امروزه به روش های شیمیایی و بیولوژیکی تولید می شود.

این ماده با جرم مولی معادل با 61.084 گرم بر مول و چگالی 1.011 گرم بر سانتی متر مکعب در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) به صورت مایعی شفاف تا زرد کم رنگ دیده می شود.

این ماده در دما های کمتر از 10.3 درجه سانتی گراد به صورت جامد بوده و با افزایش دما و عبور از این دما شروع به ذوب شدن می کند و به مایع بی رنگ تا زرد کم رنگ تبدیل می شود؛ در صورتی که افزایش دما همچنان ادامه پیدا کند در دمای 170 درجه سانتی گراد شروع به جوشیدن می کند.

این ماده در آب انحلال پذیری پایینی داشته و به طور جزیی از طریق ایجاد میسل حل می شود. حالت مایع این ماده بوی ناخوشایندی شبیه به آمونیاک دارد که باید از تنفس آن اجتناب کرد.

از نظر شیمیدانان این ماده یک ترکیب آلی است؛ ترکیبات آلی به طور کلی موادی قابل اشتعال و نامحلول در آب اند که در ساختارشان کربن به عنوان عنصر اصلی استفاده شده و اثری از فلزات واسطه مشاهده نمی شود. این ماده با فرمول شیمیایی C2H7NO به لحاظ شیمیایی ماده ای خورنده است؛ بنابراین کار با آن ملاحظات خاصی دارد که باید رعایت شود.

این ماده به روش های مختلفی قابل تولید است؛ یکی از این روش ها مبتنی بر واکنش بین اپوکسید و آمونیاک است. فرآورده این واکنش شامل مونو اتانول آمین بوده که باید برای بالا بردن خلوص آن, تصفیه شود.

کاربرد مونو اتانول آمین در صنایع شیمیایی:

  • از این ماده به عنوان عامل امولسیون کننده و همچنین برای تولید بافر استفاده می شود.
  • این ماده به علت توانمندی در ایجاد امولسیون های پایدار در ساخت برخی شوینده ها مثل شیشه شور اتومبیل ها استفاده می شود.
  • از این ماده به علت توانمندی در تنظیم PH د تهیه برخی کود های شیمیایی استفاده شده است.

شما می توانید مونو اتانول آمین مورد نیازتان را همین حالا از شیمی دون خرید کنید. ما این ماده ارزشمند را در بسته بندی رسمی شرکت نوترون و به صورت پلمپ شده, در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان ارسال می کنیم. ارسال برای شهر تهران با پیک و برای سایر شهر ها با پست انجام می شود.

برای خرید مونو اتانول آمین از برند های داخلی از اینجا و برای خرید آن از برند های مرک, سیگما و … از اینجا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید