چگونه محلول شناساگر فنول فتالئین درست کنیم؟

فنول فتالئین یکی از معروف ترین شناساگر های اسید و باز است که هر دانشجوی شیمی حداقل یک بار با آن کار کرده است. رنگ صورتی – ارغوانی اش همیشه پایه ثابت استوری های بچه ها بوده و شاید یکی از محدود موادی باشد که اینقدر زیبا و خوش رنگ است.

برای ساخت یک محلول شناساگر از فنول فتالئین باید چه کنیم؟

برای ساخت این محلول تنها کافی است تا سه مرحله زیر را طی کنید:

1: مقدار 0.5 گرم فنول فتالئین خشک را درون ارلن بریزید.

2: مقدار 50 میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه کنید و سعی کنید تا با همزدن مداوم پودر را در آب حل کنید.

3: مقدار 50 میلی لیتر اتانول (اتیل الکل) با خلوص بالا (ترجیحا بالای 98 درصد) به آن اضافه کنید و سپس تا حل شدن کامل پودر، آن را هم بزنید.

در صورتی که هنوز پودر فنول فتالئین به طور کامل حل نشده بود، مقداری آن را گرم کنید تا باقی مانده پودر نیز حل شده و یک محلول شفاف به شما بدهد. سپس این محلول را به یک ظرف قطره چکان خروسی که مخصوص شناساگر هاست منتقل کرده و حتما با یک برچسب نام ماده را بر روی آن بچسابنید.

فنول فتالئین در چه محدوده ای از PH ها کار می کند؟

یکی از مهم ترین سوالات در مورد هر شناساگر، محدوده ای از PH هاست که شناساگر در آن تغییر رنگ می دهد. فنول فتالئین در محدوده بین 7.8 به بالا تغییر رنگ داده و از بی رنگ به صورتی بسیار کمرنگ (در PH های نزدیک 8) تا ارغوانی پر رنگ (در PH های نزدیک 14) تغیر رنگ دارد. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید:

An unknown solution changed the color of a phenolphthalein indicator from coloriess to pink. What would you comment about the pH of the unknown solution? | Socratic

در یک تیتراسیون اسید و باز، شما می توانید با افزودن 2 تا 3 قطره از شناساگر، شاهد تغییر رنگ بسیار خوبی باشید، البته اگر حجمی که با آن کار می کنید بزرگ باشد؛ مثلا وقتی روی 2 لیتر محلول تست انجام می دهید، بهتر است میزان شناساگر را نیز زیاد تر کنید تا تغییر رنگ را بهتر ببینید.

بهترین تغییر رنگ در یک تیتراسیون صحیح چگونه است؟

بهترین تغییر رنگ در مورد هر نوع تیتراسیون و با هر نوع شناساگری، کم رنگ ترین تغییر است. یعنی در جایی که شما بتوانید با قاطعیت اعلام کنید که رنگ محلول، قبل و بعد از افزودن هر یک قطره از تیتران، عوض شده و این تغییر رنگ حداقل 20 ثانیه پایدار بوده است.

برای درک بهتر این تغییر مناسب به تصویر زیر توجه کنید:

What is phenolphthalein, and what are the associated risks? - Quora

ارلن b یک لحظه قبل از نقطه هم ارزی را نشان می دهد و ارلن c نقطه هم ارزی می باشد. در ارلن d تغییر رنگ بسیار زیاد بوده و گفته می شود که از نقطه هم ارزی عبور کرده ایم. این نقطه برای انجام محاسبات قابل استفاده نبوده و شما باید حجم تیتران تا رسیدن به رنگ ارلن c را به عنوان حجم مصرف شده تا نقطه هم ارزی در محاسبات تان وارد کنید.

شما می توانید برای خرید فنول فتالئین آزمایشگاهی خود از فروشگاه شیمی دون استفاده کنید. ما اینجا هستیم تا مواد و تجهیزات مورد نیاز شما را با حداقل قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کرده و تقدیم تان کنیم. برای خرید این ماده ارزشمند از این صفحه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید