چگونه پتاسیم دی کرومات 0.1 نرمال تهیه کنیم؟

برای تهیه محلول پتاسیم دی کرومات 0.1 نرمال، مراحل زیر را دنبال کنید:

1_ مقدار 1 گرم پتاسیم دی کرومات گرید ACS یا گرید USP یا هر گریدی که بتواند خلوص بالای 99% را تامین کند را با دقت 0.01 گرم وزن کرده و درون آون با دمای 120 درجه به مدت یک ساعت قرار دهید.

2_ ظرف را از درون آون خارج کرده و تا زمان خنک شدن درون دسیکاتور قرار دهید.

3_ ظرف را از دسیکاتور خارج کرده و مقدار 0.49 گرم از آن را با دقت 0.001 گرم اندازه گیری کرده و درون بالن ژوژه 100 میلی لیتری بریزید.

4_ بالن را تا نصفه با آب مقطر پر کنید و با هم زدن مداوم، پتاسیم دی کرومات را در آن حل کنید. سپس با دقت بالا آن را تا خط نشان روی گردن بالن با آب مقر پر کنید. درب بالن را ببندید و سپس با هم زدن مداوم و سر و ته کردن بالن، محلول ایجاد شده را همگن کنید.

پتاسیم دی کرومات 0.1 نرمال

برای تهیه مقادیر بیشتر مثلا 1 لیتر پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال، مقادیر بالا را در 10 ضرب کنید و برای مقادیر کمتر، مثلا 50 میلی لیتر، مقادیر بالا را تقسیم بر 2 کنید و…

برای پر کردن بالن ژوژه توجه کنید که تقعر مایع درون گردن بالن باید به گونه ای باشد که کف این تقعر روی خط نشان گردن بالن قرار گیرد. برای درک بهتر به تصویر زیر توجه کنید.

این محلول کاملا پایدار بوده و شما می توانید پس از تهیه، آن را تا مدتی ذخیره داشته باشید و به تریج استفاده کنید.

توجه داشته باشید که پتاسیم دی کرومات یک اده اکسنده قوی بوده و باید هنگام کار با آن، موارد ایمنی را رعایت کنید؛ پوشیدن دستکش الزامی بوده و باید مواظب باشید تا هنگام کار با این ماده، هیچ ماده آلی در نزدیکی محل محلول سازی تان رها شده نباشد.

چرا که ترکیب این ماده با مواد آلی باعث ایجاد یک واکنش شدید می شود که می تواند عواقب خطرناکی در آزمایشگاه شیمی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید