بهترین کتاب های شیمی دانشگاهی

بهترین کتاب شیمی کدام است؟ یکی از دغدغه های دانشجویان متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد شیمی، داشتن منابع خوب است. در این مقاله به معرفی منابع مطالعاتی می پردازیم که راندمان مطالعاتی شما را بالا برده و در کسب بهترین نتایج، شما را یاری می کنند.

اولا در نظر داشته باشید که برای موفقیت در هر رشته ای، چه در دانشگاه و چه در محیط کسب و کار، باید سواد کافی داشته باشید. صرف اینکه یک مدرک دانشگاهی گرفته اید، باعث نمی شود که حتما در عرصه صنعت و یا هر جای دیگری شخص موفقی بشوید.

بنابراین، پیش از هر چیزی به این توجه کنید که برای موفقیت، بالاتر از هر چیزی، به دانش نیاز دارید؛ برای کسب این دانش باید اول کتب مرجع را خوانده باشید. پس اگر تا به امروز تجربه کتاب های مرجع را نداشته اید، فرصت را از دست ندهید و حتما مطالعه آن ها را در اولویت قرار دهید.

مطالعه کتب مرجع به شما دانش گسترده ای می دهد که خواندن یک جزوه، یا کتاب کمک آموزشی، هر چقدر هم که ایده آل باشد، چنین راندمانی نخواهد داشت. به قطور بودن این کتاب ها توجه نکنید و مطمئن باشید که اگر این کتاب ها را خوانده باشید، مطالعه یک جزوه کمک آموزشی می تواند دانش شما را کامل کند و نقاط تاریک آن را روشن کند.

اما اگر فقط بخواهید به جزوات و کتب کمک آموزشی بسنده کنید، هرگز دانش کافی نخواهید داشت و مطالبی که آموخته اید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. این نحوه درس خواندن، صرفا به درد پاس کردن شیمی مدرسه می خورد و اگر با همین نگرش به شیمی دانشگاهی نگاه کنید، شکست شما حتمی خواهد بود.

اما بهترین کتب مرجع برای شیمی کدام هستند؟

1_ شیمی فیزیک

از آنجایی که خودم شیمی فیزیک می خوانم، بنابراین اولویت همیشه با شیمی فیزیک است (منطقشم اصلا مهم نیست:)). بهترین مرجع برای مطالعه شیمی فیزیک در مرتبه اول کتاب شیمی فیزیک لوین و در مرتبه بعدی شیمی فیزیک اتکینز است.

شیمی فیزیک – جلد اول – انتشارات فاطمی

هر دو این کتاب ها ترجمه شده نیز هستند و هم اکنون در بازار موجود می باشند. پیشنهاد میکنم اول کتاب لوین را بخوانید و بعد در سطحی بالاتر به کتاب اتکینز مراجعه کنید. اما اگر فرصت محدودی دارید و یا قصد مطالعه کامل تر را ندارید، فقط لوین را بخوانید.

کتاب شیمی فیزیک اتکینز ترجمه غلامعباس پارسافر جلد اول: ترمودینامیک - آسیابوک

2_ شیمی آلی

یکی از پرطرفدار ترین گرایش ها علی الخصوص در بین دختران، شیمی آلی است. منابع بسیار کاملی برای شیمی آلی وجود دارد که دو تا از بهترین های آن ها شیمی آلی ولهارد و شیمی آلی موریسون است. کتاب ولهارد نسبت به موریسون کتاب کامل تر و حاوی مثال های بیشتری است.

کتاب شیمی آلی ساختار و کاربرد ج1 ولهارد ویرایش 5 نوشته ولهارد ، شور - شهر کتاب آنلاین

بهتر است کتاب ولهارد را بخوانید و اگر گیرتان نیامد به سراغ موریسون بروید. اما به هر حال، موریسون هم یکی از کتاب های شناخته شده در شیمی آلی است و جزو منابع دانشگاهی معتبر به حساب می آید.

کتاب شیمی آلی 3 - موریسون | فروشگاه اینترنتی کتابانه

3_ شیمی معدنی

شیمی معدنی و شیمی تجزیه، گرایش هایی هستند که چند مرجعی به حساب می آیند و هر قسمت از درس در یکی از منابع آمده است. بنابراین برای هر یک از آن ها یک کتاب معرفی می کنیم. برای شیمی معدنی 1، یعنی مباحث بسیار پایه ای شیمی معدنی که شامل مفاهیم مهمی مثل، اسید و باز، اکسایش و کاهش و… است، بهترین مرجع، کتاب معدنی شرایور است.

کتاب شیمی معدنی (جلد اول) اثر شرایور ترجمه مهدی امیرنصر - خرید کتاب فدک بوک

برای شیمی معدنی 2، شامل مباحث مربوط به کمپلکس ها، نظریه های شکل گیری پیوند و… بهترین کتاب، جلد دوم شیمی معدنی آقا بزرگ است. این کتاب، معروف ترین مرجع شیمی معدنی دانشگاهی به حساب می آید. توصیه می کنم که اگر بحث تقارن در شیمی معدنی را از کتاب شرایور نیاموختید، حتما از جلد اول شیمی معدنی آقابزرگ استفاده کنید.

کتاب مبانی شیمی معدنی (جلد دوم) - آقابزرگ | فروشگاه اینترنتی کتابانه

4_ شیمی تجزیه

در مورد شیمی تجزیه، کتاب های مختلفی وجود دارد اما یکی از بهترین مراجع برای مطالعه شیمی تجزیه 1 که مورد اتفاق نظر همه اساتید و دانشجویان نیز می باشد، جلد اول کتاب شیمی تجزیه اسگوک می باشد. مباحث این کتاب، مربوط به شیمی تجزیه کلاسیک (غیر دستگاهی) می باشد.

کتاب مبانی شیمی تجزیه جلد 1 - بانک کتاب رایا

در حوزه مطالب مربوط به الکترو شیمی و مباحث مربوط به آن که در درس شیمی تجزیه 2 مطرح می شود، بهترین مرجع کتاب مقدمه ای بر الکتروشیمی تجزیه ای دکتر گلابی می باشد.

کتاب مقدمه ای برالکترو شیمی تجزیه اثر دکتر سید مهدی گلابی - خرید کتاب فدک بوک

برای تجزیه دستگاهی، بهترین مرجع، کتاب اصول تجزیه دستگاهی اسگوک می باشد و غیر از این، هیچ مرجع دیگری را نخوانید. این کتاب در دو جلد تالیف شده و جلد اول آن مهمتر از جلد دومش می باشد.

دانلود رایگان کتاب اصول تجزیه دستگاهی اسکوگ | ترجمه فارسی

برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، صرفا به سراغ کتاب های انتشارات پوران پژوهش بروید و هیچ مرجع دیگری را نخوانید. مخصوصا در شیمی معدنی و شیمی آلی صرفا شیمی معدنی پوران پژوهش را بخوانید. در مورد کتاب های مدرسان شریف، شخصا توصیه می کنم که سمتش نروید (با احترام به انتشارات محترم مدرسان شریف :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید