تعیین خلوص سیتریک اسید به روش تیتراسیون + محاسبات

سیتریک اسید چیست؟

تعیین خلوص سیتریک اسید موضوعی است که به طور مفصل درباره آن صحبت می کنیم. سیتریک اسید یکی از مواد آلی بسیار پرکاربرد است که علی الخصوص در صنایع تصفیه آب استفاده می شود. فرمول مولکولی آن به صورت C6H8Oبوده و جرم مولی آن به صورت مونو هیدراته 210.14 گرم بر مول است. سیتریک اسید در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) به صورت کریستال یا پودری سفید تا بی رنگ و بدون بو دیده می شود.

تعیین خلوص سیتریک اسید

مواد و وسایل مورد نیاز

محلول سدیم هیدروکسید 1 نرمال – محلول شناساگر فنول فتالئین – آب مقطر – ارلن 100 میلی لیتری – بالن ژوژه 100 میلی لیتری – بورت 50 میلی لیتری – پایه و گیره

محلول سدیم هیدروکسید 1 نرمال

4 گرم سدیم هیدروکسید با گرید آزمایشگاهی را درون بالن ژوژه 100 میلی لیتری بریزید؛ بالن را تا نیمه با آب مقطر پر کرده و سدیم هیدروکسید را در آن حل کنید؛ سپس با آب مقطر، بالن را به حجم برسانید.

محلول شناساگر فنول فتالئین

0.5 گرم فنول فتالئین خشک را درون ارلن 250 میلی لیتری بریزید. سپس 50 میلی لیتر آب دیونیزه و یا در نبود آن آب مقطر اضافه کنید. خوب هم بزنید و سپس 50 میلی لیتر اتانول 96 درصد به بالا نیز به آن اضافه کنید.

روش انجام آزمایش

  1. مقدار 0.55 گرم از سیتریک اسید خشک را درون ارلن 100 میل لیتری بریزید
  2. 50 میلی لیتر آب مقطر به آن بیفزایید و سیتریک اسید را درون آن حل کنید
  3. 0.5 میلی لیتر محلول شناساگر فنول فتالئین به ارلن افزوده و خوب هم بزنید. در این مرحله باید محلول درون ارلن بی رنگ باشد
  4. تیتراسیون را با محلول 1 نرمال سدیم هیدروکسید انجام دهید تا رنگ صورتی روشنی ایجاد شود

محاسبات تعیین خلوص سیتریک اسید

هر یک میلی لیتر از محلول سود 1 نرمال معادل با 64.03 میلی گرم (0.06403) گرم سیتریک اسید خشک است. به عنوان مثال، اگر سیتریک اسید شما 10 میلی لیتر از سود را مصرف کند؛ شما 0.6403 گرم سیتریک اسید خشک خواهید داشت.

با توجه به وزن نمونه اولیه می توانید خلوص سیتریک اسید را تعیین کنید. در این فرمول V حجم سدیم هیدروکسید 1 نرمال مصرف شده و W مقدار گرم نمونه اولیه سیتریک اسید است.

خلوص سیتریک اسید

شما می توانید کلیه مواد و تجهیزات مورد نیاز برای تعیین خلوص سیتریک اسید را از فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون خریداری کنید. در صورت عدم وجود هر یک از آن ها نیز می توانید از صفحه تماس با ما با پشتیبانی شیمی دون تماس بگیرید تا مواد و یا تجهیزات مورد نیازتان را در کوتاه ترین زمان ممکن به دست تان برسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید