تعیین خلوص استیک اسید به روش تیتراسیون + محاسبات

استیک اسید یکی از اسید های آلی پر کاربرد در آزمایشگاه شیمی است. این اسید همان سرکه ای است که همه ما آن را می شناسیم. این ماده را می توان به روش های طبیعی از میوه ها و برخی مواد طبیعی دیگر استخراج کرد و یا می توان از طریق برخی فرآیند های شیمیایی سنتز کرد.

در این مقاله به بررسی و شرح کامل آزمایش اندازه گیری خلوص استیک اسید به روش تیتراسیون می پردازیم. همچنین روش هایی برای اندازه گیری ناخالصی های دیگر در این ماده نیز پرداخته و برای همه آن ها روش هایی را معرفی می کنیم. کلیه این روش ها تست شده و قابل اطمینان است. شما می توانید برای خرید مواد و تجهیزات لازم نیز به فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون مراجعه کرده و کلیه مواد مورد نیاز تان را از آن جا خریداری کنید.

مواد و تجهیزات لازم

سدیم هیدروکسید – محلول فنول فتالئین –  آب مقطر – محلول باریم کلرید TS – محلول نقره نیترات TS – پایه و گیره – بورت 50 میلی لیتر – ارلن 250 میلی لیتر

روش انجام آزمایش تعیین خلوص استیک اسید

  1. مقدار 2 گرم استیک اسید را درون ارلن 250 میلی لیتری بریزید
  2. 20 میلی لیتر آب مقطر به ارلن بیفزایید
  3. محلول 1 نرمال سدیم هیدروکسید را درون بورت ریخته و تیتراسیون را تا مشاهده رنگ صورتی ملایم ادامه دهید

فنول فتالئین

هر یک میلی لیتر سدیم هیدروکسید 1 نرمال مصرف شده معادل با 60.05 میلی گرم (0.06005 گرم) استیک اسید است. بنابراین در پایان تیتراسیون، مثلا اگر 30 میلی لیتر سود مصرف شود؛ 1.8015  گرم استیک اسید در 2 گرم نمونه اولیه استیک اسید وجود داشته است. بنابراین خلوص نهایی معادل با 90.075 درصد خواهد بود.

اندازه گیری کلر در انواع قالب هایش (سدیم کلرید، پتاسیم کلرید یا…)

1 میلی لیتر استیک اسید را در 20 میلی لیتر آب مقطر حل کرده و سپس 5 قطره نقره نیترات TS به آن اضافه کنید. هیچ رسوب یا ماده نامحلولی نباید دیده شود. در صورت دیدن هر گونه رسوب سفید یا شیری رنگ متوجه وجود کلر می شوید. این کلر می تواند بخاطر وجود یک نمک کلرید یا اسید های کلر دار یا کلر آزاد باشد.

اندازه گیری سولفات در انواع قالب هایش (سدیم سولفات، پتاسیم سولفات یا…)

1 میلی لیتر استیک اسید را در 10 میلی لیتر آب مقطر حل کرده و سپس 1 میلی لیتر محلول باریم کلرید TS به آن اضافه کنید. هیچ رسوب یا ماده نامحلولی نباید دیده شود. در صورت دیدن هر گونه کدورت در محلول، متوجه وجود یون سولفات می شوید. این سولفات می تواند بخاطر وجود یک نمک سولفاته یا اسید های سولفات دار مثل سولفوریک اسید یا… باشد.

اندازه گیری مواد اکسید شدنی آلی یا معدنی

2 میلی لیتر از نمونه را در 10 میلی لیتر آب مقطر حل کنید. 0.1 میلی لیتر محلول پتاسیم پرمنگنات 0.1 نرمال به آن اضافه کنید. در این حالت رنگ صورتی روشنی ایجاد می شود که نباید تا 2 ساعت به قهوه ای تغییر رنگ دهد. در صورتی که رنگ صورتی یا ارغنوانی محلول به قهوه ای تبدیل شود نشان از وجود یک ماده اکسید شدنی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید