پیریدین, هتروسیکل ارزشمند

پیریدین چیست؟

 یکی از ترکیبات آلی بسیار معروف است که از یک حلقه بنزن که به جای یکی از اتم های کربن آن, نیتروژن نشسته است ساخته شده و نسبت به بنزن, یکی هیدروژن کمتر دارد. پیریدین یکی از ترکیبات آروماتیک هتروسیکل به حساب می‌ آید که در داروسازی و سنتز برخی مواد آلی کاربرد فراوانی دارد.

این ماده با فرمول مولکولی C5H5N و جرم مولی ۷۹.۱۲۷ گرم بر مول, در دمای اتاق به صورت مایعی بی رنگ و با بویی شبیه به بوی ماهی دیده می شود. این ماده در دمای منفی ۴۱ درجه به صورت جامد در آمده و در دمای ۱۱۵ درجه شروع به جوشیدن می کند تا در نهایت همه آن به صورت بخار در آید.

 این ماده به میزان کمی در آب قابل انحلال بوده و حل شدن آن از طریق ایجاد میسل امکان پذیر است. فشار بخار این ماده در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد برابر با ۱۶ میلیمتر جیوه بوده و نشان می دهد که این ماده فراریت کمی دارد. پیریدین با چگالی ۰.۹۸ گرم بر میلی لیتر, نسبت به آب  کم چگال تر بوده و در صورتی که با آن مخلوط شود بر روی آب قرار خواهد گرفت.

پیریدین همانند همه مواد آلی دیگر, امکان آتش گرفتن دارد و در صورتی که مایع آن را به دمای ۲۱ درجه سانتیگراد برسانیم خود به خود آتش خواهد گرفت؛ بنابراین برای نگهداری آن باید حتما از یخچال استفاده کرد و یا آن را در ظرفی قرار داد که با اکسیژن تماس نداشته باشد. 

در مولکول پیریدین یک جفت الکترون آزاد بر روی اتم نیتروژن واقع شده است و به آن امکان برقراری پیوند با اسید ها را فراهم کرده و همچنین در برهم کنش با فلزات واسطه, این امکان را دارد تا زوج الکترون را در اختیار اوربیتال خالی فلز قرار داده و ایجاد یک کمپلکس رنگی کند.

این زوج الکترون ناپیوندی, با الکترون های پای حلقه همپوشانی نداشته و بنابراین به عنوان یک زوج الکترون آزاد قابل انتقال, فعالیت بالایی به این ماده بخشیده است. به علت وجود این زوج الکترون, امکان انجام واکنش های افزایشی بر روی این حلقه بالا رفته و ساختار های رزونانسی متعددی برای یون حاصل از آن به وجود آورده.

 در سال ۱۸۴۹ برای اولین بار, توماس اندرسون با استفاده از استخوان حیوانات, در دمای بالا روغنی  از آن استخراج کرد که پیریدین را از آن جدا کرده و توانست آن را خالص سازی کند. اندرسون به علت امکان آتش گیری این ماده, نام آن را “پیر” گذاشت که در زبان یونانی به معنای آتش است.

 امروزه روش های صنعتی زیادی برای تولید پیریدین وجود دارد و سالانه به میزان زیادی در صنایع مختلف از آن تولید و استفاده می شود. شما می توانید این ماده را در چای سیاه نیز پیدا کنید و مشتقات بسیار زیادی از آن وجود دارد که در طبیعت یافت می شود.

از کاربردهای پیریدین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  در ساخت برخی آفت کش ها از این ماده به صورت مخلوط با برخی مواد دیگر استفاده میشود.
  •  پیریدین به عنوان یک حلال موثر با داشتن قطبیت نسبتاً کمی که دارد, برای حل کردن برخی مواد قابل استفاده است.
  •  این ماده همچنین یک پیش ماده بسیار خوب برای ساخت برخی ترکیبات دارویی به شمار می رود.

 نکته‌ای که وجود دارد, این است که  پیریدین یک ماده سمی و قابل اشتعال بوده بنابراین برای نگهداری از آن باید شرایط ویژه‌ای را مهیا کرد و همچنین به هنگام کار با آن, باید ملاحظات ویژه ای را رعایت کرد.

ما در مجموعه شیمی دون  به فکر شما بوده‌ ایم و همه توانمان را به کار بردیم تا بتوانیم پیریدین مورد نیاز شما را از معتبرترین برند های داخلی و خارجی تهیه کنیم. هم اکنون شما می توانید پیریدین مورد نیاز خودتان را از برند های داخلی از این صفحه و درخواست خرید از برند های خارجی را از این صفحه پیگیری کنید.

سفارش شما کمتر از ۲۴ ساعت آماده و توسط اداره پست برایتان ارسال می شود؛ شما می توانید ظرف سه روز کاری آینده آن را درب منزل و یا آزمایشگاه تان را از مامور پست تحویل بگیرید. رضایتمندی شما باعث افتخار ماست. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید