چگونه محلول شناساگر متیلن بلو بسازیم؟

متیلن بلو چیست؟

پیش از پرداختن به محلول شناساگر متیلن بلو، ابتدا بیایید با خود آن آشنا شویم. متیلن بلو یک نمک آلی با فرمول (C16H18ClN3S) است. جرم مولی این ترکیب 319.85 گرم بر مول بوده و ساختار آن شکل زیر می باشد. این ماده در دمای اتاق به صورت پودری آبی سبز رنگ دیده می شود.

ساختار مولکولی متیلن بلو

 

روش ساخت محلول شناساگر متیلن بلو

  1.  ابتدا 0.5 گرم از پودر متیلن بلو را در 45 میلی لیتر آب مقطر حل کنید.
  2. سپس محلول مورد نظر را به مدت 30 دقیقه در حمام آب گرم قرار دهید تا پودر به طور کامل حل شود.
  3. کمی صبر کنید تا محلول خنک شود.
  4. در مرحله اخر بعد از خنک شدن محلول آن را با 50 میلی لیتر آب تصفیه شده رقیق کنید (50 میلی لیتر آب مقطر به آن بیفزایید).

محلول شناساگر متیلن بلو

 

محدوده شناساگر متیلن بلو در چه pH هایی است؟

از این ماده برای انجام تیتراسیون های ردوکس (اکسایش – کاهش) استفاده می شود. همانطور که می دانید؛ در یک واکنش ردوکس، یک ماده اکسید و دیگری احیا می شود. ما می توانیم از متیلن بلو برای شناسایی نقطه اکی والان این واکنش ها استفاده کرده و نتایج دقیقی را به دست آوریم.
همچنین از این ماده برای انجام تیتراسیون های اسید و باز نیز استفاده می شود. این ماده در pH های بین 6 تا 8 تغییر رنگ می دهد. در محدوده های کمتر از 6 زرد رنگ و در محدوده های بالاتر از 8 به رنگ آبی در می آید.

 نکاتی در مورد شناساگر متیلن بلو

Corrosiveمتیلن بلو ماده ای خورنده به حساب می آید. بنابراین به هنگام کار با آن باید الزامات کار با یک ماده خورنده را رعایت کنید.

 

Irritantاین ماده برای برخی از افراد حساسیت زا بوده و می تواند باعث بروز خارش، قرمزی، سوزش و… شود. بنابراین لازم است تا حتما به هنگام کار با این ماده از دستکش مناسب استفاده کنید.

خرید شناساگر متیلن بلو

شما می توانید برای خرید مواد و تجهیزات لازم خود به فروشگاه شیمی دون مراجعه کنید. همچنین می توانید برای خرید مواد یا تجهیزاتی که هم اکنون در فروشگاه موجود نیست، از طریق لینک موجود در بالا یا پایین صفحه با پشتیبانی شیمی دون تماس بگیرید. تنها کافی است روی تماس با پشتیبانی شیمی دون کلیک کنید. تلفن شما به صورت خودکار شماره را وارد کرده و برای برقراری تماس آماده می کند.

تیم شیمی دون به صورت 24 ساعته و در کلیه ایام هفته و سال، آماده خدمت رسانی به شما شیمی دانان گرامی می باشد. شما همچنین می توانید از همین طریق برای استعلام قیمت کلیه مواد شیمیایی و تجهیزات آزمایشگاهی، از برند های معتبر داخلی و خارجی اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید