شیمی و بازار کار (قسمت دوم: من تولید کننده ام)

خلاصه ای از قسمت اول شیمی و بازار کار

(برای مطالعه مقاله کامل شیمی و بازار کار (قسمت اول) اینجا کلیک کنید.)

در مقاله قبلی شیمی و بازار کار، گفتم که شیمی و یا اصلا به طور کلی همه علوم، جایی برای افراد منفعل و بچه ننه که می خواهند همه چیز ایده آل باشد وجود ندارد. در عوض برای بچه پررو های سرتق همیشه جایی هست که کار کنند و شغلی هست که با آن به راحتی زندگی کنند.

مخلص کلام من در مقاله قبل این بود که: اگر می خواهید کاری در خور شان و البته با درآمد بالا داشته باشید؛ باید مثل یک بچه پررو، که قصد می کند چیزی را داشته باشد، سر سخت باشید و از هیج تلاشی مضایغه نکنید. در این صورت من تضمین می کنم که موفق خواهید شد.

اما بحث ما در این مقاله درباره قدم بعدی است: پس از اینکه تصمیم گرفتید یک بچه پررو بی باک باشید باید چکار کنید؟

شیمی، جهانی به وسعت کل کیهان

به اطراف تان نگاه کنید و فقط 5 چیز پیدا کنید که ربطی به شیمی نداشته باشد. قطعا نمی توانید. همه چی یا به صورت مستقیم و یا به صورت غیر مستقیم با شیمی مرتبط است. لباسی که پوشیده اید، صندلی که روی آن نشسته اید، موبایل یا کامپیوتری که در مقابل شماست و… همه این ها به نحوی با شیمی در ارتباط هستند.

شیمی در زندگی روزمره

شیمی در زندگی روزمره

در همه این موارد، از مواد شیمیایی استفاده شده است. این یعنی، اگر شیمی دانی وجود نداشته باشد، هیچ لباسی رنگی نخواهد بود، هیچ صندلی پلاستیکی ساخته نخواهد شد و هیچ موبایل یا کامپیوتری کار نخواهد کرد. در ساخت همه این وسایل از علم شیمی بهره گرفته شده است.

پس اگر بخواهید دست به تولید بزنید؛ تقریبا هیچ محدودیتی وجود ندارد. هر چیزی که می بینید را می توان به شیمی مرتبط کرد و از طریق ساخت خود آن ماده و یا مواد اولیه ساخت آن، پول در آورد و صاخب کسب و کار شد. اما یک مشکل اساسی وجود دارد.

اساسا ماجرا به همین سادگی که می بینید نیست. ورود به عرصه تولید مواد شیمیایی همیشه با مشکلات و معضلات جدی رو به رو بوده است. اما یک بچه پر رو هیچ وقت عقب نمی کشد. موفقیت شما تضمین شده است، اگر قصد عقب کشیدن و رها کردن نداشته باشید.

تولید، تولید، تولید

یکی از بهترین عرصه ها برای یک شیمی دان، عرصه تولید مواد است. شما می توانید دست به تولید هر چیزی بزنید. از لوازم آرایشی و بهداشتی گرفته تا انواع لوله های پلیمری و آلیاژ های خاص و… همه و همه در دست یک شیمی دان است. تنها ابزار های مورد نیاز شما دانش و مهارت است.

این که بخواهید چیزی تولید کنید مستلزم این است که اولا دانش تولید آن را داشته باشید. اما این خیلی هم سخت نیست. با وجود اینترنت، به دست آوردن اطلاعات اصلا دشوار نیست. تنها اراده ای می خواهد که به دنبال آن بگردید. جوینده یابنده است.

شما می توانید با جستجو در اینترنت، فرمول ساخت بسیاری از مواد مختلف را به دست آورید. مثلا فرمول های مخنلفی برای ساخت چسب چوب وحود دارد. تنها کافی است سرچ کنید. البته در نظر داشته باشید که این کاملا ساده لوحانه است اگر فکر کنید که کارخانه ها اطلاعات تولید چسب شان را در اختیار عموم قرار داده باشند.

هرگز چنین نخواهد بود. اما یک بچه پر رو به هر سوراخی سرک می کشد. شاید نتوانید واقا فرمول ساخت یک چسب چوب را پیدا کنید. اما سرنخ های خیلی خوبی را پیدا خواهید کرد. آن هم به راحتی آب خوردن. در دنیای بی نهایت اینترنت، کتاب ها، مقالات، ثبت اختراعات و کلی چیز های دیگر وجود دارد که با مطالعه آن ها می توانید به سر نخ های طلایی دست پیدا کنید.

به عنوان مثال، مجموعه کتاب های the chemical formulary که خودش چندین جلد کتاب چند صد صفحه ای است، مجموعه کاملی از انواع فرمول های مختلف در عرصه های متفاوت از چسب و پوشش های سطحی گرفته تا مواد آرایشی بهداشتی و فرمول ساخت انواع ادویه و نوشیدنی را در اختیارتان قرار داده است.

کتاب the chemial formulary

کتاب the chemial formulary

شما می توانید با استفاده از این اطلاعات اولیه، و البته با استفاده از دانش خودتان، این اطلاعات را استفاده کنید و در نهایت فرمولی بهینه شده را برای تولید یک محصول خاص استخراج کنید. تنها کافی است کمی زمان بگذارید و همان بچه پررویی باشید که به همه جا سرک می کشد.

تولید و چالش های بزرگ

در نظر داشته باشید که تولید همیشه با چالش هاای بزرگ مواجهه است. هیچ تولید کننده ای روز اول کاری اش موفق نبوده است. موفقیت در تولید خودش کار بزرگی است اما به اندازه خودش هم پر پول و سود اور است. شاید باورتان نشود اما در تولید یک محصول، شما حداقل 80 درصد چیزی که هزینه کرده اید را سود می برید. این رقم در برخی موارد خیلی خیلی بیشتر هم می شود.

این کاملا وابسته به محصولی است که تولید می کنید. هر چه محصول شما در بازار روز کمیاب تر باشد و یا از تکنولوژی ساخت پیشرفته تری بهره برده باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت. بدیهی است که قیمت یک آب معدنی با نوشابه متفاوت باشد. بالاخره ساخت یک نوشابه خوش طعم با پر کردن بطری آب معدنی، زمین تا آسمان فرق دارد.

پس به دنبال ایده های تولید بگردید. از همه ابزار های در دسترس تان استفاده کنید و بدانید که اینترنت، دنیایی از اطلاعات است و به شما فرصت های بی نظیری می دهد. صرفا اگر خودتان هم طالب آن باشید. بازار کار شیمی برای همه شما جا دارد. پس بگردید و جای خودتان را پیدا کنید.

تولید، مواد اولیه و تجهیزات نمی خواهد؟

تولید یک محصول شیمیایی به طور قطعی نیاز به مواد اولیه خاص و تجهیزات است اما این در ابتدای کار نیاز نیست. اول از همه به دنبال تولید ماده ای بگردید که بتوانید با صرف هزینه کم و تجهیزات ابتدایی به آن برسید و بعد که کارتان رو دور بیفتد؛ سیستم شما به پول می رسد و انجام کار های با تکنولوژی بالاتر آسان خواهد شد. شما فقط استارت بزنید و با یک محصول ساده شروع کنید.

بهترین چیز ها برای شروع، موادی هستند که به طور روزانه با آن ها سر و کار داریم. مثلا یک مکانیک ماشین به ماده ای نیاز دارد تا دست های پر از روغن و گریس اش را بشوید و از شر سیاهی ناخن هایش خلاص شود. بجنبید و برای آن ماده ای بسازید. یکی دیگر به یک ضد یخ خوب نیاز دارد، شخص دیگری به دنبال یک واکس خوب می گردد تا کفش هایش را برق بیندازد و…

تنها کافی است به اطراف تان نگاه کنید و به دنبال ایده بگردید؛ جهان اطراف شما پر از ایده های ناب و دسته اول است. یادتان باشد که جوینده یابنده است.

پس به سراغ اولین تولید خود بروید مهم نیست چند نفر پیش از شما آن محصول را ساخته باشند. اگر شما بتوانید با قیمتی پایین تر و البته کیفیتی بهتر یا حداقل در سطح همان دیگران، ماده مورد نظر را تولید کنید. فروش شما تضمین شده است. به شما قول می دهم.

با ما همراه باشید؛ این رشته سر دراز دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید