پساب و آلودگی های صنعتی

یکی از مهمترین چالش های پیش روی بشر امروزه، حفظ و نگهداری محیط زیست[1] است. این چالش با افزایش فعالیت های شهری، کشاورزی و صنعتی که مقدار قابل توجهی آلودگی را تولید می کنند، بیشتر نمایان شده است. بنابراین، حفظ منابع طبیعی نظیر آب، خاک، هوا و… از آلاینده ها[2]، یکی از دغدغه های اصلی عمومی، صنعتی و علمی است. برای آشنایی بیشتر با چالش مطرح شده، لازم است که در ابتدا با مفاهیم اصلی موجود در این زمینه آشنا شویم، که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

پساب

به مواد زائد مانند دود، زباله های صنعتی مایع یا فاضلاب که به محیط زیست وارد شده و سبب آلودگی آن می شوند، پساب گویند. پساب ها معمولا حاوی یک یا چند آلاینده ازجمله:

1. چربی ها ، روغن ها و گریس ها (FOGs)

2. مواد شیمیایی

3. مواد شوینده

4. شستشو با فلزات سنگین

5. مواد جامد

و زباله های مواد غذایی می باشد.

 

فاضلاب

هرنوع ماده مایع زائد حاصل از فعالیت های خانگی، شهری، بیمارستانی، صنعتی، کشاورزی و دامداری که به آب یا خاک تخلیه گردد، فاضلاب نامیده می شود؛ انواع فاضلاب عبارتند از:

1. فاضلاب های صنعتی

2. فاضلاب های کشاورزی

3. فاضلاب های شهری و خانگی

 

ماده ی آلوده کننده

هر ماده ای که در محلی قرار گیرد، درحالیکه بطور طبیعی نباید در آن محل باشد و یا دارای غلظتی بیشتر از غلظت طبیعی باشد، به گونه ای که بر روی موجودات زنده و غیر زنده اثر نامطلوب گذارد، ماده ی آلوده کننده نامیده می شود.

 

آلودگی

هرعاملی که سبب ایجاد تغییر در ویژگی های آب، خاک، هوا و مواد غذایی شده و سبب اثر نامطلوب بر سلامت انسان، موجودات زنده و محیط زیست گردد، آلودگی نامیده می شود.

انواع آلودگی

آلودگی آب

آلودگی خاک

آلودگی هوا

در مقالات آینده بطور مفصل به هریک از موارد مطرح شده، خواهیم پرداخت.


[1] محیط زیست را می توان به مفهوم اجزای کره خاکی دانست که در آن حیات وجود داشته باشد.

[2] هرچیزی که سبب آلودگی گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید