روش های استاندارد سازی (1)

در مقاله قبلی در مورد ” مفهوم کالیبراسیون ” صحبت کردیم . همانطور که گفته شد برای درجه بندی و استاندارد سازی  دستگاه ها و روش ها , از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که در این مقاله , به  یکی از متداول ترین روشهای استاندارد سازی می پردازیم.

 در این روش که به نام ” روش استاندارد خارجی ” یا “ منحنی کالیبراسیون ” موسوم است چند محلول استاندارد از آنالیت مورد نظررا ( ماده‌ای که قصد آنالیز کمی آن را داریم) تهیه می‌کنیم . محلولهای استاندارد همانطور که گفته شد دارای غلظت های مشخص و متفاوت از آنالیت هستند و برای رسم منحنی کالیبراسیون به کار می‌روند . به این صورت که پاسخ آنالیز را نسبت به تعدادی از این استانداردها ثبت می‌کنیم و  نمودار پاسخ بر حسب غلظت آنالیت را رسم میکنیم .

 حال نمونه مجهول را که دارای غلظت نامشخص است , آنالیز می کنیم و پاسخ را نسبت به آن   ثبت می کنیم . سپس با استفاده از منحنی کالیبراسیون که در مرحله  قبل تهیه کردیم , غلظت مجهول را محاسبه می کنیم.

 لازم به ذکر است که هیچ کدام از روش‌های استانداردسازی عاری از خطا نیستند و دقیق بودن نتایج را تضمین نمی کند ,  اما میزان صحت نتایج را تا میزان خوبی بالا میبرند . صحت نتایج حاصل از روش استاندارد خارجی  ( منحنی کالیبراسیون ) هم به دو عامل بستگی دارد :

 ۱. غلظت های استفاده شده در تهیه منحنی کالیبراسیون محلول های استاندارد , تا چه میزان صحیح و دقیق بوده اند .

 ۲. بافت زمینه نمونه مجهول ( اجزای  موجود در نمونه مجهول به جز آنالیت ) تا چه اندازه شبیه بافت نمونه استاندارد باشد .

 

 اگر بافت زمینه نمونه مجهول و محلولهای استاندارد تفاوت محسوس داشته باشند , خطا های این روش وحشتناک خواهد بود . 

در صورت وجود مشکلاتی مانند بافت زمینه روش های دیگری مانند ” افزایش استاندارد ” که اثر بافت را برای درجه بندی و استاندارد سازی از بین میبرد , به کار میرود  که در مقالات جداگانه به آنها می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید