نقره نیترات چیست؟

نقره نیترات چیست؟

نقره نیترات یا همان نیترات نقره با فرمول شیمیایی AgNO3 یکی از نمک های معدنی پر کاربرد است که از ترکیب نیتریک اسید و فلز نقره به دست می آید. این ماده در دمای اتاق (25 درجه سانتی گراد) به صورت بلوری سفید رنگ و دانه ای دیده می شود.

این ماده در دما های کمتر از 209 درجه سانتی گراد به صورت جامد و در دما های بالاتر از 440درجه به صورت بخار در می آید. به عبارت دیگر این ماده در دمای 209 درجه ذوب و در دمای 440درجه سانتی گراد می جوشد.

حالت جامد آن به صورت بلور های سفید تا بی رنگ و بدون بو است که هر یک مول آن به میزان 169.872 گرم وزن دارد. این ماده به خوبی در آب حل می شود و همچنین در استون و آمونیاک و اتر و گلیسیرین نیز محلول است اما در مواد آلی دیگری مثل استیک اسید حلالیت بسیار کمتری دارد. همچنین حلالیت بسیار محدودی در مواد آلی داشته و تقریبا نامحلول به حساب می آید که در مورد یک نمک معدنی کاملا طبیعی است.

این ماده برای اولین بار در قرن 13 میلادی توسط آلبرتوس مگنوس به هنگام کار بر روی طلا و نقره در مجاورت نیتریک اسید کشف شد. روش های مختلفی برای تولید این ماده وجود دارد که در ساده ترین و مقرون به صرفه ترین این روش ها از نقره فلزی در مجاورت نیتریک اسید استفاده می شود.

طی این واکنش نقره نیترات محلول و آب و اکسید نیتروژن (در دمای پایین و غلظت کم اسید) و آب و دی اکسید نیتروژن (در دمای بالا و غلظت زیاد اسید) تولید می شود که هر دو از گاز های بسیار خطرناک و سمی هستند؛ بنابراین به هنگام ساخت این ماده باید موارد ایمنی خاصی رعایت شود.

موارد استفاده از نقره نیترات:

  • از این ماده در آبکاری فلزات استفاده می شود و به راحتی می تواند جایگزین مس شده و یک سطح مسی را نقره اندود کند.
  • در برخی سنتز های آلی و معدنی به عنوان ماده اولیه و یا کاتالیزور اسفاده می شود.
  • این ماده به عنوان یک منبع مناسب برای یون های نقره یک عامل بسیار مهم در جذب یون های هالوژن به حساب می آید و می تواند با یون های منفی حاصل از هالوژن ها وارد واکنش شده و آن ها را جذب کند.
  • در آزمایشگاه های زیست شناسی از این ماده برای رنگ آمیزی و مشاهده برخی بافت ها استفاده می شود.

شیمی دون نقره نیترات آزمایشگاهی و صنعتی را در فروشگاه شیمی دون با نازلترین قیمت آماده تقدیم به شما کرده است. از اینجا می توانید برای خرید این ماده ارزشمند اقدام کنید. برای خرید گرید صنعتی این ماده از اینجا اقدام کنید و یا از اینجا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید