چگونه محلول شناساگر نشاسته تهیه کنیم؟ (دستورالعمل کامل)

در این مقاله قصد داریم تا درباره روش تهیه محلول شناساگر نشاسته صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

شناساگر نشاسته چیست؟ چه کاربردی دارد؟

یکی از شناساگر های معروف در تیتراسیون های یدومتری و برخی تیتراسیون های دیگر، شناساگر نشاسته است. این شناساگر می تواند نقطه هم ارزی را به صورت دقیقی تعیین کرده و نتایج بسیار دقیقی ایجاد کند. این شناساگر از نشاسته و آب ساخته شده و پایداری بسیار خوبی دارد. بنابراین می توانید پس از ساخت، آن را برای مدت طولانی نگهداری کنید.

شناساگر نشاسته

وسایل و تجهیزات مورد نیاز

نشاسته قابل انحلال در آب – آب دیونیزه یا آب مقطر سه بار تقطیر – پتری دیش کوچک – ارلن 250 میلی لیتری

روش ساخت محلول شناساگر نشاسته

  1. 100 میلی لیتر آب دیونیزه یا آب مقطر 3 بار تقطیر را درون ارلن 250 میلی لیتری بریزید و روی هات پلیت قرار دهید تا به جوش آید.
  2. در ظرفی دیگر (پتری دیش کوچک) 1 گرم نشاسته را با آب جوش مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید.
  3. اجازه دهید تا آب درون ارلن خنک و سرد شود؛ در این زمان خمیر نشاسته را در آب سرد حل کنید در این زمان باید محلولی کدر مانند داشته باشید.
  4. محلول حاضر را به درون بالن ژوژه بریزید و با استفاده از آب دیونیزه و یا آب مقطر سه بار تقطیر بالن را به حجم برسانید.

به این محلول، محلول نشاسته 1 درصد نیز گفته می شود. پس از ساخت این محلول، آن را در یک ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگهداری کنید. این محلول را هر چند وقت یکبار چک کنید تا کپک های سیاه رنگ یا قارچ های سفید رنگ رشته ای روی آن ایجاد نشود. در صورت مشاهده هر یک از آن ها، محلول را دور ریخته و آن را مجدد بسازید.

توجه داشته باشید که آب را می جوشانیم تا باکتری ها و قارچ هایی که ممکن است در آب زندگی کنند را از بین ببریم. در صورتی که باکتری یا قارچی در آب وجود داشته باشد به سرعت شناساگر را خراب کرده و آن را از بین می برد. بنابراین پیش از ساختن محلول مطمئن شوید که آب را به خوبی جوشانده اید.

شما می توانید نشاسته مورد نیاز خود را از فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون خریداری کنید. شیمی دون محصول مورد نیاز شما را در بسته بندی های مخصوص مواد شیمیایی تهیه کرده و هر کجای ایران که باشید آن را به دست تان می رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید