چگونه محلول سولفوریک اسید 0.1 نرمال بسازیم؟ + روش استاندارد کردن

محلول سولفوریک اسید 0.1 نرمال یکی از پرمصرف ترین محلول ها در شیمی تجزیه است. این محلول را برای شناسایی های مختلفی که روی باز ها انجام می شود مصرف شده و همچنین در بسیاری از تست ها برای تنظیم pH محیط استفاده می شود. در این مقاله به شرح کامل دستور العمل تهیه محلول سولفوریک اسید 0.1 نرمال می پردازیم و سپس راهی برای استاندارد کردن آن بیان می کنیم.

اسید سولفوریک 0.1 نرمال

مواد و وسایل مورد نیاز

سولفوریک اسید غلیظ (غلظت 98 درصد با چگالی 1.83) – آب مقطر – محلول سدیم کربنات 0.1 نرمال – محلول شناساگر متیل اورانژ – پیپت 1 میلی لیتری – پوآر – بالن ژوژه 100 میلی لیتری – بورت 50 میلی لیتری – پایه و گیره

چگونه محلول سولفوریک اسید 0.1 نرمال تهیه کنیم؟

  1. مقدار 80 میلی لیتر آب مقطر را درون یک بالن ژوژه 100 میلی لیتری بریزید.
  2. با استفاده از پیپت 1 میلی لیتری مقدار 0.49 میلی لیتر سولفوریک اسید غلیظ را به بالن اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله محلول داغ شده و صدا می دهد بنابراین برای کاهش خطرات ناشی از آن، سولفوریک اسید را در حال هم زدن به بالن اضافه کنید.
  3. با استفاده از آب مقطر بالن را تا خط نشان پر کرده؛ درب آن را ببندید و خوب هم بزنید تا محلول یکدست و همگن شود. سپس صبر کنید تا خنک شده و سپس از آن استفاده کنید.

چگونه سولفوریک اسید 0.1 نرمال را استاندارد کنیم؟

  1. مقدار 10 میلی لیتر از محلول سدیم کربنات 0.1 نرمال را با پیپت 10 میلی لیتری برداشته و درون یک ارلن 100 میلی لیتری بریزید.
  2. 2 قطره از محلول شناساگر متیل اورانژ به ارلن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  3. محلول سولفوریک اسید تهیه شده را به درون بورت 50 میلی لیتری ریخته و تیتراسیون را تا ظهور رنگ قرمز ادامه دهید.
  4. حال با استفاده از فرمول زیر نرمالیته سولفوریک اسید را حساب کنید:

سولفوریک اسید 0.1 نرمال

N: نرمالیته

V: حجم

در یک سمت این معادله اطلاعات سولفوریک اسید و در طرف دیگر اطلاعات سدیم کربنات را قرار دهید. نرمالیته سدیم کربنات 0.1 و حجم آن 10 میلی لیتر است. بنابراین یک سمت معادله برابر با 1 خواهد بود. در طرف دیگر N نرمالیته سولفوریک اسید است که در حال حاضر مجهول ماست و V حجم مصرفی آن است که از روی حجم مصرف شده بورت مشخص می شود.

به عنوان مثال اگر در یک تیتراسیون 5 میلی لیتر از محلول سدیم کربنات 0.1 نرمال مصرف شود تا به نقطه پایانی برسیم؛ بنابراین نرمالیته سولفوریک اسید ما 0.2 خواهد بود.

شما می توانید کلیه مواد و تجهیزات بیان شده در این آزمایش را از فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون خریداری کنید. در صورت عدم موجودی هر یک از آن ها می توانید از صفحه تماس با ما با شماره تلفن های ذکر شده تماس بگیرید. ما ماده مورد نظر شما را در کمتر از 24 ساعت آماده سازی کرده و برایتان ارسال می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر به فروشگاه شیمی دون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید