اندازه گیری خلوص سولفات مس به روش تیتراسیون

سولفات مس یکی از پرکاربرد ترین نمک های معدنی است که به روش های مختلفی تولید می شود. این نمک به رنگ آبی و به صورت بلور های درخشان کم رنگ تا پررنگ دیده می شود. در این مقاله قصد داریم تا روشی بسیار ساده و مبتنی بر تیتراسیون را برای اندازه گیری خلوص سولفات مس ارائه کنیم.

خلوص سولفات مس

مواد و تجهیزات مورد نیاز

محلول سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال – محلول شناساگر نشاسته – پتاسیم تیوسیانات – پتاسیم یدید – آب مقطر – استیک اسید – ارلن 250 میلی لیتری – بورت 50 میلی لیتری – پایه و گیره

روش انجام آزمایش

  1. مقدار 1 گرم از سولفات مس مورد نظر را با دقت 0.01 گرم وزن کرده و درون ارلن 250 میلی لیتری بریزید.
  2. 50 میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه کرده و تا حل شدن کامل پودر، آن را هم بزنید.
  3. مقدار 3 گرم پتاسیم یدید به محلول اضافه کرده و خوب هم بزنید تا حل شود. سپس 5 میلی لیتر استیک اسید به این محلول اضافه کرده و خوب هم بزنید.
  4. چند قطره از محلول شناساگر نشاسته به محلول اضافه کرده و سپس با محلول سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال تیتراسیون را آغاز کنید.
  5. تیتراسیون را تا باقی ماندن رنگ آبی کم رنگ ادامه داده و سپس متوقف شوید. مقدار 2 گرم پتاسیم تیوسیانات به محلول اضافه کرده و هم بزنید تا کامل حل شود.
  6. تیتراسیون را ادامه دهید تا رنگ آبی محلول از بین برود و به محلولی شفاف تبدیل شود.

فرمول محاسبه درصد خلوص سولفات مس

بر اساس نتیجه حاصل از تیتراسیون، به ازای هر 1 میلی لیتر از محلول سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال، مقدار 0.02497 گرم سولفات مس وجود دارد. بنابراین برای محاسبه درصد خلوص پودر اولیه تان، تنها کافی است از فرمول زیر استفاده کنید.

خلوص سولفات مس

در این فرمول، W وزن سولفات مس اولیه و V حجم محلول سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال مصرف شده می باشد. نتیجه این محاسبه، درصد خلوص سولفات مس در نمونه مجهول را می دهد.


ما در شیمی دون، روش ساخت محلول سدیم تیوسولفات 0.1 نرمال را در مقاله ای جداگانه تهیه کرده ایم. در این مقاله، هم روش تهیه این محلول و هم روش استاندارد سازی آن آورده شده است. برای مطالعه این مقاله، اینجا کلیک کنید. همچنین روش ساخت محلول شناساگر نشاسته را نیز در مقاله دیگری آورده ایم. برای مطالعه این مقاله اینجا کلیک کنید.

همچنین شما می توانید برای خرید مواد و تجهیزات آورده شده در این آزمایش، از فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون استفاده کنید. ما در فروشگاه شیمی دون، همه مواد شیمیایی و تجهیزات مورد نیاز شما را فراهم کرده و برای ارسال به شما آماده سازی کرده ایم. برای خرید این مواد با حداقل هزینه و بهترین کیفیت، اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید