چگونه محلول 0.5 مولار دی سدیم EDTA تهیه کنیم؟

یکی از مهارت هایی که برای هر شیمی دانی واجب است دانش ساخت محلول ها است. یکی از متداول ترین محلول ها در تیتراسیون ها مختلف، محلول 0.5 مولار دی سدیم EDTA است. در این مقاله به شرح کامل تهیه این محلول می پردازیم.

یکی از نکاتی که باید به آن اشاره کنم این است که دی سدیم EDTA در pH های خنثی در آب حل نمی شود و بنابراین لازم است تا ابتدا pH محلول را به ابتدای محدوده بازی برسانیم و سپس برای انحلال پودر دی سدیم ا د ت ا اقدام کنیم. برای تنظیم pH از محلول سدیم هیدروکسید (سود) استفاده می کنیم.

وسایل و مواد مورد نیاز

بشر 250 میلی لیتری – بالن ژوژه 100 میلی لیتری – دی سدیم EDTA – سود پرک یا گرانول گرید آزمایشگاهی (ترجیحا Extra Pure) – pH متر

روش محلول سازی

1_ مقدار 18.61 گرم دی سدیم EDTA خشک را درون بشر بریزید

2_ 80 میلی لیتر آب مقطر به آن اضافه کنید

3_ پروب pH متر را درون بشر قرار دهید تا روند تغییرات را دنبال کنید

4_ ذره ذره سود جامد (سدیم هیدروکسید) را درون بشر بریزید و صبر کنید تا کامل حل شود. پس از حل شدن هر ذره مقدار pH را بخوانید و آن قدر سود اضافه کنید تا pH به 8 برسد. تقریبا 2 گرم سود لازم است تا pH به 8 برسد

5_ پس از حل شدن دی سدیم EDTA، محلول حاضر را به درون بالن 100 میلی لیتری بریزید و سپس با استفاده از آب مقطر، آن را به حجم 100 میلی لیتر برسانید

توجه: سعی کنید که از آب مقطر سه بار تقطیر استفاده کنید و اگر نیاز به محلولی استرلیزه دارید؛ باید محلول را به مدت 20 دقیقه در 15 psi اتوکلاو کنید.

برای ساخت محلول های غلیظ تر یا رقیق تر از رابطه زیر استفاده کنید:

محلول دی سدیم EDTA

M مولاریته و V حجم محلول است. در یک طرف تساوی محلول حال حاضرتان و در سمت دیگر تساوی محلولی که قصد ساختش را دارید قرار دهید. فرض کنید که من قصد دارم محلول 0.05 مولار از همین محلول را بسازم. بنابراین خواهیم داشت:

محلول سازی

بر این اساس، برای ساخت محلول 0.05 مولار از 100 میلی لیتر محلول 0.5 مولار باید حجم آن را به 1000 برسانیم. بنابراین این 100 میلی لیتر محلول 0.5 مولار را به درون یک ارلن 1 لیتری ریخته و با استفاده از آب مقطر حجم آن را به 1000 میلی لیتر می رسانیم. همچنین می توانیم یک راه بهتر را نیز در پیش بگیریم. راه ساده تر این است که 10 میلی لیتر از محلول 0.5 مولار را برداشته و آن را به حجم 100 میلی لیتر برسانیم.

شما می توانید کلیه مواد شیمیایی مورد نیاز خودتان را از فروشگاه مواد شیمیایی شیمی دون خریداری کنید. برای خرید دی سدیم EDTA، سدیم هیدروکسید و دیگر مواد شیمیایی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید