گلیسیرین و کلی کاربرد

گلیسیرین چگونه است؟

گلیسیرین ماده ای آلی با فرمول بسته C3H8O3 و جرم مولکولی 92.049 گرم بر مول است؛ چگالی آن 1.261 گرم بر سانتی متر مکعب بوده و در دمای 17.8 درجه سانتی گراد به حالت مایع در می آید و با رسیدن به دمای 290 درجه سانتی گراد در فشار معادل با 1 اتمسفر می جوشد. اگر همچنان افزایش دما ادامه پیدا کند, این ماده نهایتا در دمای 176 درجه سانتی گراد به طور خود به خودی آتش می گیرد.

در آب قابلیت انحلال داشته و با ایجاد پیوند های هیدروژنی بین مولکول های آب و سر های آبدوست گلیسیرین این فرآیند اتفاق می افتد . حل شدن این ماده در آب از طریق ایجاد میسل های کوچک محقق می شود که در هر میسل, قسمت های آبدوست مولکول به سمت خارج و قسمت های آبگریز آن ها به سمت درون میسل جهت گیری می کنند .

به علت دارا بودن گروه های عاملی هیدروکسیل, قابلیت جذب مولکول های آب را داراست به طوری که حتی در فضای خارج از آب هم می تواند رطوبت موجود در هوای اطرافش را جذب کند . به همین علت جداسازی گلیسیرین از آب فرآیندی دشوار و هزینه بر است.

این ماده به علت سادگی ساختارش از روش های زیادی قابلیت سنتز دارد؛ متداول ترین آن ها, استفاده از مولکول های ساده ای مثل پروپن است که طی فرآیند های شیمیایی ساده, عامل دار شده و سپس طی فرآیند اکسید یا احیا منجر به تولید محصول می شوند.

گلیسیرین به علت دارا بودن گروه های عاملی هیدروکسیل, توانایی شرکت در واکنش های اکسایش و کاهش را دارد؛ در عین این که می توانیم گروه های هیدروکسیل را طی فرآیند اکسایش به گروه های کربونیل یا کربوکسیلیک اسید تبدیل کنیم؛ همچنین می توانیم با احیای آن ها, ترکیبات ساده تر فاقد هیدروکسیل بسازیم یا با حذف های 1 و 2 می توانیم یک گروه هیدروکسیل را به همراه یک هیدروژن از کربن مجاورش حذف کنیم و یک پیوند دوگانه کربن – کربن ایجاد کنیم .

به طور کلی گلیسیرین از معدود موادی است که قابلیت بالایی برای سنتز طیف وسیعی از مواد را داراست . از این رو می توان انتظار داشت که به عنوان ماده اولیه ای ارزان در سنتز دارو و سایر مواد آلی یا ترکیبات آلی فلزی به کار برده شود .

کاربرد های گلیسیرین:

این ماده کمی خاصیت آنتی باکتریال و ضد ویروسی داشته و سازمان FDA آن را در درمان زخم ها موثر می داند . بر اساس آنچه صلیب سرخ تایید کرده است غلظت 85 درصد این ماده می تواند در درمان زخم ها و ضد عفونی کردن آن ها از عوامل باکتریایی و ویروسی موثر باشد و همچنین التهاب ناشی از زخم را پس از 2 ساعت کاهش می یابد .

با توجه به خاصیت آنتی باکتریایی و نیز جذب و نگهداری آب, ماده مناسبی برای ساخت ژل های ضد عفونی کننده دست به شمار می رود و به علت خاصیت نرم کنندگی که به پوست می دهد در ساخت کرم های مرطوب کننده به طور وسیعی استفاده می شود .

این ماده به عنوان ماده اولیه در تهیه نیتروگلیسیرین به وفور استفاده می شود . نیتروگلیسیرین ماده ای با خاصیت انفجاری بالا است که در ساخت دینامیت به عنوان ماده اصلی استفاده می شود .

در ساخت صابون از چربی های حیوانی, گلیسیرین به صورت محصول جانبی طی تولید می شود که بسته به نوع ماده شوینده یا از آن جدا می شود یا به عنوان نرم کننده و آبرسان پوستی در ادامه خط تولید به مقدار بیشتری به مخلوط اضافه می شود .

این ماده به علت سازگاری با پوست و بدن انسان و نیز تخریب پذیر بودن توسط طبیعت خطر خاصی ندارد .

شما می توانید گلیسیرین مورد نیاز خود را از فروشگاه شیمی دون خریداری کنید. برای خرید گلیسیرین با تخفیف ویژه شیمی دون از اینجا اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید