روش های استاندارد سازی (2)

یکی دیگر از روش های استاندارد سازی , روش افزایش استاندارد است است . در مقاله قبلی گفتیم که استانداردسازی با ” روش استاندارد خارجی “برای نمونه های مجهولی که  بافت زمینه مشابه با  محلول های استاندارد دارند , مناسب است و در غیر این صورت خطای زیادی خواهیم داشت .

حالتی را در نظر بگیرید که شما اطلاعی از ترکیبات بافت زمینه نمونه مجهول ندارید , در این حالت نمی توان از ” روش استاندارد خارجی ” استفاده نمود چرا که احتمال خطا وجود دارد . بهترین روش  برای استاندارد سازی چنین نمونه‌ای ” روش افزایش استاندارد “ است .

 در ” روش افزایش استاندارد “ ابتدا حجم های یکسانی (V_{X}) از نمونه مجهول را ( که  دارای غلظت نامشخص  C_{X} است )  به چند ظرف وارد می‌کنیم . سپس حجم های متغیر ولی معین (V_{S}) از یک نمونه استاندارد از آنالیت را (با غلظت مشخص C_{S} ) وارد همه ظرف ها میکنیم . حال با افزودن حلال ( معمولاً آب مقطر) , اجزای بافر کننده ,  و سایر مواد مورد نیاز  حجم تمام ظرف ها را به مقدار ثابت و برابر V_{T} می رسانیم .

 پس از آماده سازی محلول ها پاسخ دستگاه را نسبت به هرکدام ثبت کرده و نمودار حجم استاندارد اضافه شده (V_{S})  برحسب پاسخ دستگاه (  سیگنال )  را رسم میکنیم . در این حالت پاسخ دستگاه یا  سیگنال  از  روابط  زیر به دست می آید : 

پاسخ دستگاه = عرض از مبدا + (شیب . V_{S} )

پس از به دست آوردن شیب و عرض از مبدا از روابط زیر می توان غلظت آنالیت موجود در نمونه مجهول (C_{X})را به دست آورد :

S = K \frac{C_{X} \times V_{X}}{V_{T}} +K\frac{C_{S}\times V_{S}}{V_{T}}

 

 

m = \frac{K\times C_{S}}{V_{T}}

b = K\frac{C_{X\times V_{X}}}{V_{T}}

 

 

C_{X}=\frac{b\times C_{S}}{m\times V_{X}}

 

 

در این روش با توجه به اینکه مقداری از نمونه مجهول در همه ظرف ها وجود دارد در واقع بافت زمینه همه ظرف ها یکسان است , در نتیجه در این روش مشکل مزاحمت بافت زمینه را نداریم.


S=سیگنال

K=ضریب

m=شیب

b=عرض از مبدا

2 دیدگاه در “روش های استاندارد سازی (2)

  1. امیرحسین گفت:

    سلام و وقت بخیر خدمت دوستان. از مطلب بسیار کاربردی و در عین حال ساده و شیوایی که نقل کردید صمیمانه سپاسگزارم.

    1. عباس حیدری گفت:

      ممنون از این که ما رو برای مطالعه انتخاب می کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید